Sztuka skutecznego przekazu, czyli przyczepne koncepcje
Chip Heath, Dan Heat,聽Sztuka skutecznego przekazu, czyli przyczepne koncepcje,
艢wiat Ksi膮偶ki, Warszawa, 2009
Tytu艂 orygina艂u: " Made To Stick, Why Some ideas Survive And Others Die?" 2007
Rewelacyjna ksi膮偶ka o tym, jak przekona膰 innych do naszych idei,pomys艂贸w czy koncepcji. Jak zwi臋kszy膰 szans臋, by zapad艂y w pami臋膰 odbiorc贸w pomys艂y, warte przetrwania. Autorzy - specjali艣ci od komunikacji mi臋dzyludzkiej(badacz i nauczyciel oraz praktyk i autor) - t艂umacz膮, 偶e sukces sprowadza si臋 do kilku zasad. S膮 w艣r贸d nich: upraszczanie, zaskoczenie, konkretno艣膰, wiarygodno艣膰 i emocjonalno艣膰 przekazu. 殴le podane koncepcje gin膮, a dobrze opowiedziane kwitn膮. Analizuj膮 co sprawia, 偶e maj膮 one si艂臋 przetrwania? Co sprawia, 偶e miejskie legendy s膮 tak chwytliwe? Dlaczego niekt贸re lekcje chemii prowadzone s膮 lepiej od innych? Czemu niemal ka偶de spo艂ecze艅stwo stosuje pewien zestaw przys艂贸w? Jak wyt艂umaczy膰 fakt, 偶e niekt贸re koncepcje polityczne s膮 szeroko rozpowszechnioane, podczas gdy inne nie odnosz膮 sukcesu? Twierdzenia te autorzy ubarwiaj膮 przytaczaj膮c wiele 偶yciowych anegdot. Przys艂uchiwanie si臋 anegdotom i historyjkom , ich zdaniem, dzia艂a troch臋 jak symulator lotu - przygotowuje nas do szybszej i bardziej efektywnej reakcji w realnej sytuacji. Potrzebujemy, jak twierdz膮 autorzy, sposobu umozliwiajacego naszym s艂uchaczom przetestowanie koncepcji, kt贸re mamy im do przekazania - filozofii "wypr贸buj zanim kupisz" zaadaptowanej na potrzeby 艣wiata idei. Pragn膮c dowie艣膰 jakiej艣 tezy, wi臋kszo艣膰 ludzi instynktownie odwo艂uje si臋 do liczb. Jednak jak wynika z ksi膮偶ki taka metoda nie zdaje cz臋sto egzaminu. W jednej debacie prezydenckiej, kt贸ra odby艂a si臋 w 1980 r. pomi臋dzy R. Reaganem a J. Carterem, ten pierwszy zamiast przytacza膰 niezliczone dane statystyczne ilustrujace powolno艣膰 gospodarki z tamtego okresu, zada艂 proste pytanie, kt贸re umo偶liwi艂o wyborcom przetestowanie jego koncepcji: "Zanim zag艂osujecie, zapytajcie samych siebie, kiedy byli艣cie zamozniejsi - dzisiaj czy cztery lata temu?".
Sze艣膰 zasad, kt贸rymi rz膮dz膮 si臋 przyczepne koncepcje:
1.Proste. Okre艣l i wyodr臋bnij jedn膮 , najwa偶niejsz膮 cz臋艣膰 informacji
-nieoczekiwane
-konkretne
-wiarygodne
-emocjonalne
-zawierajace anegdot臋
Wydaj膮 sie one niesamowicie proste. Dlaczego wi臋c tak cz臋sto mamy do czynienia z nudnymi przemowami i wyst膮pieniami? Dlaczego tak ma艂o s艂yszymy b艂yskotliwych przem贸wie艅 czy wyklad贸w. Autorom ksi膮偶ki uda艂o si臋 znale藕膰 winowajc臋 - jest nim naturalna, psychologiczna sk艂onno艣膰. Nazwali j膮 - "Przekle艅stwo wiedzy". Konstruktor wie, 偶e osi膮gn膮艂 perfekcj臋, nie wtedy, gdy nie mo偶na ju偶 nic doda膰, ale wtedy, gdy nie mo偶na ju偶 nic odj膮膰.
Sposoby zaj臋cia uwagi odbiorcy:
- skupi膰 uwag臋
- zrozumie膰 i zapami臋ta膰
- uwierzy膰 i zgodzi膰 si臋
- nie pozosta膰 oboj臋tnym
- podj膮膰 dzia艂ania
Jest to niezb臋dna lektura nie tylko dla menad偶er贸w, spec贸w od reklamy i nauczycieli.