Wst臋p

Wymagaj膮cy wyborca liczy na profesjonaln膮 komunikacj臋

Dynamika zmian w gospodarce, b臋d膮ca konsekwencj膮 przemiany ustrojowej w Polsce po roku 1989 poci膮gn臋艂a za sob膮 zmiany mi臋dzy innymi warto艣ci, norm i preferencji spo艂ecznych, codziennego 偶ycia Polak贸w oraz tak偶e zmiany w sferze komunikacji spo艂ecznej. Standardami w dziedzinie komunikowania sta艂y si臋: r贸偶norodno艣膰 藕r贸de艂 informacji, 艂atwo艣膰 i szybko艣膰 dost臋pu do nich, obiektywno艣膰 i bezstronno艣膰 przekazu, niezale偶no艣膰 prasy i telewizji, konkurencyjno艣膰 艣rodk贸w masowego przekazu. Dysponuj膮c pe艂niejsz膮 wiedz膮 obywatele podejmuj膮 bardziej racjonalne decyzje wyborcze, przez co ich uczestnictwo w 偶yciu politycznym kraju jest bardziej aktywne i 艣wiadome. Przed zupe艂nie nowym wyzwaniem stoj膮 wi臋c politycy, kt贸rzy musz膮 walczy膰 o uwag臋, zaufanie i g艂osy wyborc贸w. W艂a艣ciwa strategia buduj膮ca stabilny i d艂ugookresowy wizerunek i autorytet, wykorzystuj膮ca skuteczne narz臋dzia komunikacji marketingowej jest jednym z najwa偶niejszych element贸w mog膮cych mie膰 zasadnicze znaczenie w tak wa偶nych wydarzeniach politycznych jak wybory prezydenckie, parlamentarne lub samorz膮dowe. W艣r贸d dzia艂a艅 podejmowanych przez naszych polityk贸w widoczny jest schematyzm prowadzenia walki wyborczej i ub贸stwo je艣li chodzi o wykorzystanie 艣rodk贸w komunikacji marketingowej, kt贸rej brakuje na og贸艂 jasnej i realizowanej konsekwentnie d艂ugofalowej strategii. Daleko im do stopnia profesjonalizmu obserwowanego w pa艅stwach rozwini臋tej demokracji. Wynika to przede wszystkim ze zbyt powolnej ewolucji zaufania polityk贸w do wykorzystania pe艂ni mo偶liwo艣ci jakie oferuje marketing w polityce i wr臋cz niezrozumia艂ej nie艣mia艂o艣ci w korzystaniu z us艂ug ekspert贸w.

Nie ma oczywi艣cie swoistego wzoru czy modelu marketingu w polityce, kt贸ry obejmowa艂by wszelkie aspekty i uwarunkowania prowadzenia kampanii wyborczej, kt贸ry gwarantowa艂by sukces w praktycznym dzia艂aniu. Marketing w polityce jest raczej filozofi膮 prowadzenia dzia艂alno艣ci. Moim zdaniem tylko kandydaci, kt贸rzy decyduj膮 si臋 prowadzi膰 kampani臋 wyborcz膮 w oparciu o nowatorskie dzia艂ania, stosuj膮cy w spos贸b ca艂o艣ciowy koncepcj臋 dwustronnej komunikacji marketingowej oraz w艂a艣ciwie zbudowan膮 strategi臋 brandingu personalnego maja szans臋 odnie艣膰 sukces w dzisiejszej polityce. 聽Czynnik wiarygodno艣ci i uczciwo艣ci podmiotu politycznego, jego kompetencje i zaufanie do niego oraz wizerunek publiczny (w tym os贸b z jego otoczenia) i powtarzalno艣膰 sp贸jnego przekazu przy wykorzystaniu r贸偶norodnych kana艂贸w komunikacji z wyborc膮, po艣wi臋cenie wi臋kszej uwagi odpowiednim segmentom wyborc贸w i docenienie roli badan marketingowych odgrywaj膮 najistotniejsz膮 rol臋 w trakcie prowadzonych dzia艂a艅. Konieczno艣膰 prowadzenia bardziej r贸偶norodnych, nie nachalnych kampanii wyborczych, popartych rzetelnymi informacjami, jasnym, zrozumia艂ym przekazem, wi臋ksz膮 ilo艣ci膮 rozm贸w bezpo艣rednich z lud藕mi i ciekawsz膮 reklam膮 autentycznego polityka, pos艂u偶y膰 powinny jako kierunkowskazy w trakcie poszukiwania odpowiedzi na pytania zwi膮zane z rol膮 i znaczeniem wyspecjalizowanych ekspert贸w w procesie komunikacji politycznej. Coraz wi臋ksze wymagania stawiaj膮 wyborcy swoim kandydatom, dlatego s膮 oni zmuszeni coraz odwa偶niej szuka膰 nowych rozwi膮za艅, i nie obejd膮 si臋 bez pomocy ekspert贸w i profesjonalnie prowadzonej komunikacji politycznej.