Konwencja nowej partii politycznej WIOSNA

W dniu wczorajszym tj. 03.02.2019 odby艂a si臋 konwencja ruchu politycznego Roberta Biedronia, na kt贸rej zosta艂a og艂oszona nazwa nowo powsta艂ej partii politycznej-Wiosna. Wiele komentarzy podkre艣la艂o ma艂e szanse na d艂ugotrwa艂e wpisanie si臋 tej formacji w 偶ycie polityczne kraju i raczej by艂y negatywne. Zwracano w nich uwag臋 na zbytni rozmach, pr-owe nastawienie i wykorzystanie wzorc贸w ameryka艅skich a w kwestiach programowych og贸lnikowo艣膰 i 偶yczeniowo艣膰 oraz kopiowanie pomys艂贸w, kt贸rymi od d艂u偶szego czasu polski sejm juz si臋 zajmuje.聽

Jak sytuacja przedstawia si臋 w 艣wietle marketingu politycznego?

Wszystkie spotkania publiczne, w tym szczeg贸lnie konwenty daj膮 mo偶liwo艣膰 wyborcom poznania kandydata takiego, jakim on jest rzeczywi艣cie: nie ucharakteryzowanego specjalnie na okoliczno艣膰 reklamy czy wyst膮pienia przed kamerami telewizyjnymi, czy te偶 skrywaj膮cego sw贸j wizerunek za os艂on膮 stacji radiowej. Wyborca widzi go, mo偶e go dotkn膮膰 - u艣cisn膮膰 jego d艂o艅, porozmawia膰 z nim, pos艂ucha膰 go i zobaczy膰 jak zachowuje si臋 w sytuacji stresowej(kt贸r膮 niew膮tpliwie jest wyst膮pienie przed tak du偶ym gremium). To w艂a艣nie wra偶enie mo偶e by膰 jednym z decyduj膮cych kwestii branych pod uwag臋 w momencie podejmowania decyzji wyborczej. Dla kandydata spotkania takie odgrywaj膮 bardzo wa偶n膮 rol臋: daj膮 mo偶liwo艣膰 pokazania si臋 wyborcom, ale zarazem zapoznania si臋 z ich opiniami na temat r贸偶nych kwestii programowych, gospodarczych czy spo艂ecznych oraz zbadania nastroj贸w panuj膮cych w r贸偶nych 艣rodowiskach i miejscowo艣ciach. Badania i praktyka(tak偶e polska) wskazuj膮, 偶e odwiedzanie przed wyborami miast i wsi, s艂uchanie zwyk艂ych ludzi i oparcie si臋 w kampanii o ich opinie skutkuje zawsze pozytywnym wynikiem wyborczym. Spotkania takie daj膮 tak偶e mo偶liwo艣膰 zaktywizowania organizacji lokalnych , stworzenia podwalin pod przysz艂e struktury partyjne, czy wzmocnienie obecnych, pobudzenie aktywno艣ci os贸b nie uczestnicz膮cych w wyborach czy te偶 stanowi膰 mog膮 jednocze艣nie wydarzenie medialne w danym miejscu( co wa偶ne - w darmowym czasie antenowym i relacje on-line poprzez internet dla os贸b). Wiedz臋 t臋 wykorzysta艂 doskonale Robert Biedro艅 podr贸偶uj膮c po kraju przez ostatnie p贸艂 roku i organizuj膮c ?Burze M贸zg贸w?. Zebra艂 w ten spos贸b najwa偶niejsze kwestie nurtuj膮ce spo艂ecze艅stwo, kt贸re to sta艂y si臋 podwalin膮 jego programu og艂oszonego ostatecznie na wczorajszej konwencji. Oczywi艣cie, 偶e pewnie cz臋艣膰 z nich jest ju偶 obecna w debacie publicznej od jakiego艣 czasu- to normalne, gdy偶 problemy kraju i spo艂ecze艅stwa powtarzaj膮 si臋, zw艂aszcza je艣li do tej pory skutecznie nie zosta艂y rozwi膮zane. Cz臋sto nie zosta艂y rozwi膮zane z uwagi na du偶e ryzyko ich podj臋cia(spadek popularno艣ci ugrupowania). Dlatego uwa偶am, 偶e nale偶y doceni膰 jego odwag臋 i determinacj臋 w d膮偶eniu do tego celu, kt贸ry stawia艂 sobie ju偶 dawno. Potwierdzi艂 sw贸j wizerunek - kandydata pozytywnego, otwartego na ludzi, tolerancyjnego, potrafi膮cego s艂ucha膰 i kulturalnie dyskutowa膰, wra偶liwego na ludzi i ich potrzeby, maj膮cego du偶o 艣wie偶o艣ci, energii, elegancji i gotowo艣ci do podj臋cia najwi臋kszego trudu oraz sprawnego, wykszta艂conego lidera z charyzm膮.聽 Aplauz na widowni podczas wczorajszego wydarzenia potwierdza t臋 tez臋. Znaczna cz臋艣膰 spo艂ecze艅stwa pragnie by wreszcie kwestie rozdzia艂u ko艣cio艂a od pa艅stwa, decydowania kobiet o swoich prawach, r贸wnouprawnienia, tolerancji, czystego powietrza czy zapewnienia godnej staro艣ci znalaz艂y w ko艅cu sw贸j fina艂 w odpowiednich ustawach. Od d艂u偶szego czasu taki polityk by艂 oczekiwany na polskiej scenie politycznej i wydaje si臋 Robert Biedro艅 wype艂nia t臋 luk臋. 聽

Dzia艂ania podj臋te przez ruch Biedronia, nie tak d艂ugo bo od oko艂o p贸艂 roku, mog膮 okaza膰 si臋 skuteczne, je艣li by艂y dobrze przemy艣lane i zorganizowane. Ogranicza膰 je mog膮 oczywi艣cie mo偶liwo艣ci finansowe, techniczne i organizacyjne, lecz jak si臋 wydaje wszystkie te elementy zosta艂y zaplanowane i pogodzone. Wa偶ne jest z punktu widzenia teorii marketingu politycznego, a w szczeg贸lno艣ci skutecznej komunikacji by organizacja takich event贸w s艂u偶y艂a zar贸wno kandydatowi ale i nadaj膮cemu relacj臋 z nich - czyli stacjom telewizyjnym. St膮d tak du偶a uwaga powinna by膰 po艂o偶ona na obraz: odpowiednie zaaran偶owanie t艂a, scenografii i muzyki, stroju kandydata, sp贸jno艣ci kolorystyki, wiwat贸w, oklask贸w, transparent贸w. Wszystkie te elementy musz膮 by膰 widowiskowe - i takie by艂y na konwencji Partii Wiosna. Przestrze艅 wok贸艂 g艂owy kandydata powinna by膰 wype艂niona czym艣 co jest mi艂e dla oka ale tak偶e interesuj膮ce. Tak te偶 by艂o na spotkaniach wcze艣niejszych i na konwencji. Przem贸wienie lidera energiczne, zdecydowane, wyg艂oszone w spos贸b naturalny, swobodny ale i odwo艂uj膮ce si臋 do emocji, warto艣ci (cz艂owiek, wsp贸lnota i pa艅stwo). Lider 偶ywo reagowa艂 na publik臋, czym na pewno zaskarbi艂 sobie jej poparcie . Na uwag臋 zas艂uguje dostrze偶enie dobrego has艂a: ? R贸偶ni ale r贸wnie wa偶ni?, kt贸re mo偶e sta膰 si臋 motywem przewodnim ca艂ej strategii.聽 Zaprezentowanie os贸b 艣ci艣le z nim wsp贸艂pracuj膮cych oraz pakietu ustaw, kt贸re z艂o偶膮 zaraz po wej艣ciu do parlamentu potwierdzi艂o si艂臋 i przygotowanie ca艂ego ugrupowania. Specjali艣ci ci nie s膮 zbyt znanymi i rozpoznawalnymi osobami, lecz mo偶e to mie膰 sw贸j plus- opinia publiczna oczekuje nowego powiewu i nowych ludzi w polskiej polityce, gdy偶 zaufanie do obecnych jest ju偶 mocno nadwyr臋偶one. Zabrak艂o konkretnych odniesie艅 do wsp贸艂pracy mi臋dzynarodowej oraz UE jednak te kwestie zosta艂y delikatnie zaznaczone symbolami zastosowanymi w trakcie konwencji- flagi UE i hymn. W zasadzie nie mo偶na si臋 niczego przyczepi膰 - event by艂 zorganizowany i przeprowadzony w spos贸b profesjonalny i zgodny ze?sztuk膮? skutecznej komunikacji politycznej. Styl ameryka艅ski? Pewnie po cz臋艣ci tak, lecz takie dzia艂ania wydaj膮 si臋 ju偶 standardem w pa艅stwach demokratycznych. Jedno by艂o widoczne, 偶e nie by艂 spektakl ten przerysowany a reakcje t艂umu prowokowane, wiele element贸w by艂o spontanicznych, radosnych i szczerych a jednocze艣nie sprawia艂y wra偶enie bardzo sp贸jnych i autentycznych. Na pewno du偶e w膮tpliwo艣ci mo偶na mie膰 - i to ju偶 spotka艂o si臋 z krytyk膮 - w stosunku do braku wskazania sposobu finansowania poszczeg贸lnych punkt贸w programu. Jednak na konwencji na pewno nie ma czasu na szczeg贸艂y i nale偶y zapewne poczeka膰 na nie do kolejnych etap贸w strategii - co zreszt膮 zosta艂o zapowiedziane- bus z Robertem Biedroniem rusza w tras臋 programow膮 po Polsce. Mnie osobi艣cie bardzo cieszy fakt, 偶e na polskiej scenie politycznej wreszcie widzimy odwa偶n膮, przemy艣lan膮 i dopracowan膮 strategi臋, opart膮 na pracy specjalist贸w z r贸偶nych dziedzin przy wykorzystaniu dotychczasowej wiedzy, bada艅 i do艣wiadcze艅聽 otwart膮 jednocze艣nie na ludzi, ich potrzeby oraz nowe, inteligentne twarze w polityce - nowa jako艣膰!

(Nie)obecno艣膰 kobiet w polityce - Konferencja

(Nie)obecno艣膰 kobiet w polityce ? Czy wsp贸lna strategia dla Europy 艢rodkowo-Wschodniej jest mo偶liwa?
聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽Miejsce konferencji:Stadion Narodowy, Warszawa聽聽Data konferencji:27 wrze艣nia 2013, 10:00

Czy obecno艣膰 kobiet w polityce mo偶e wp艂yn膮膰 na zr贸wnowa偶ony rozw贸j kraj贸w Grupy Wyszehradzkiej? Czy Czeszki, Polki, S艂owaczki i W臋gierki chc膮 uczestniczy膰 w 偶yciu publicznym? Jakie mechanizmy wyr贸wnywania szans kobiet i m臋偶czyzn w polityce mog膮 si臋 sprawdzi膰 w regionie Europy 艢rodkowo-Wschodniej? Podczas konferencji zorganizowanej przez Instytut Spraw Publicznych aktywistki, polityczki i przedstawicielki nauki z czterech kraj贸w Grupy Wyszehradzkiej stara艂y si臋 znale藕膰 odpowied藕 na te pytania. Dzi臋ki obecno艣ci niemieckich go艣ci mo偶liwe by艂o r贸wnie偶 por贸wnanie do艣wiadcze艅 kraj贸w "nowej" i "starej" Unii Europejskiej

.

Czytaj wi臋cej...