Przyw贸dztwo: filozofia, sztuka czy wrodzone predyspozycje?

Czym w艂a艣ciwie jest przyw贸dztwo? Prostej lekcji udzieli艂 bohaterce "Alicji w Krainie Czar贸w" Kot z Cheshire, kt贸ry na pytanie stoj膮cej na rozstaju dr贸g i pragn膮cej znale藕膰 wyj艣cie Alicji "Czy nie chcia艂by艣 mi powiedzie膰, kt贸r臋dy mog艂abym si臋 st膮d wydosta膰?" 聽"odpowiedzia艂 -To zale偶y, oczywi艣cie, od tego, dok膮d chcia艂aby艣 doj艣膰". Na s艂owa Alicji, 偶e wszystko tak naprawd臋 jej jedno Kot odrzek艂: "Zatem powinno ci by膰 oboj臋tne, kt贸r膮 drog膮 p贸jdziesz"[1].

W literaturze przedmiotu zarz膮dzania znale藕膰 m.in. mo偶na takie okre艣lenia tego zagadnienia: "przyw贸dztwo to pewien zesp贸艂 umiej臋tno艣ci"[2], 聽"przyw贸dztwo jest sztuk膮 osi膮gania tego, co nauka o zarz膮dzaniu uwa偶a za nieosi膮galne"[3], "przyw贸dztwo to droga do celu"[4], "przyw贸dztwo to nie jest co艣, co si臋 robi ludziom, ale co艣 co si臋 robi z lud藕mi"[5]. Randy Pausch za przyw贸dc臋 doskona艂ego uwa偶a osob臋, kt贸ra jest krystaliczn膮 esencj膮 dynamicznego menad偶era, kt贸ra wie jak wyznacza膰 zadania, ma do艣膰 pasji, by inspirowa膰 innych, lecz nie udaj膮ca, 偶e jest zdolniejsza od swoich podw艂adnych. To cz艂owiek, kt贸ry przyjmuje do wiadomo艣ci, 偶e podw艂adni znaj膮 si臋 na swoich dziedzinach, ale to on tworzy wizj臋 i nadaje ton oraz sprawuje piecz臋 nad morale za艂ogi. "To budz膮cy podziw przyk艂ad cz艂owieka, kt贸ry wie, czego nie wie, jest got贸w przyzna膰 si臋 do tego bez wahania i nie zamierza odej艣膰, dop贸ki nie zrozumie"[6].

Lee Iacocca twierdzi, 偶e cz艂owiek nie rodzi si臋 przyw贸dc膮, lecz si臋 nim staje, jego zdaniem przyw贸dztwo wykuwa si臋 w czasach kryzysu.

Wyr贸偶ni艂 on dziewi臋膰 cech, kt贸rymi powinien odznacza膰 si臋 prawdziwy przyw贸dca[7]:

1) ciekawo艣膰 (s艂uchanie i czytanie opinii innych, zw艂aszcza poza gronem wsp贸艂pracownik贸w)

2) kreatywno艣膰 (ch臋膰 zrobienia czego艣 innego, wychylanie si臋, wyj艣cie poza ramy, "ca艂e przyw贸dztwo sprowadza si臋 do zarz膮dzania zmian膮"),

3) komunikatywno艣膰 (stawianie czo艂a rzeczywisto艣ci i prawdzie, "komunikacja musi zaczyna膰 si臋 od m贸wienia prawdy, nawet je艣li jest ona bolesna"),

4) charakter (odwaga do robienia rzeczy z艂ych i umiej臋tno艣膰 odr贸偶nienia rzeczy dobrych od z艂ych, w my艣l s艂贸w A. Lincolna "Je艣li chcecie wystawi膰 na pr贸b臋 charakter cz艂owieka, dajcie mu w艂adz臋"),

5) odwaga (umiej臋tno艣膰 i gotowo艣膰 prowadzenia trudnych rozm贸w i negocjacji, a nie pozerstwa i brawury),

6) przekonanie (z zapa艂em i determinacj膮 walczenie o to, co si臋 robi),

7) charyzma (zdolno艣膰 do inspirowania i poci膮gania za sob膮 innych),

8) kompetencja (wiedza co robi膰 i otaczanie si臋 lud藕mi, kt贸rzy wiedz膮 co robi膮, rozwi膮zywanie problem贸w),

9) zdrowy rozs膮dek聽 .

Dzia艂alno艣膰 przyw贸dcy, kt贸rego pami臋taj膮 ludzie przez pokolenia musi by膰 sp贸jna i szczera, tak by za s艂owami pod膮偶a艂y czyny. Pi臋knie uj膮艂 to Mahatma Gandhi: "Cz艂owiek nie mo偶e czyni膰 dobra w jednej sferze 偶ycia, z艂a za艣 w innej. 呕ycie jest bowiem niepodzieln膮 ca艂o艣ci膮"[8]. Dzia艂alno艣膰 znakomitego ameryka艅skiego genera艂a Collina Powella dowodz膮, 偶e potrafi艂 on po艂膮czy膰 i zastosowa膰 w praktyce w艂asne przemy艣lenia, umiej臋tno艣膰 podejmowania decyzji i inne cechy, kt贸re musz膮 charakteryzowa膰 skutecznego przyw贸dc臋. Jego filozofia 偶yciowa, cho膰 opiera艂a si臋 na zasadach na poz贸r trudnych, sprowadza艂a si臋 do prostej rady: "Je艣li zamierzasz osi膮gn膮膰 doskona艂o艣膰 w sprawach wielkich, zacznij od doskona艂o艣ci w rzeczach drobnych. Doskona艂o艣膰 nie jest czym艣 wyj膮tkowym, to zjawisko rozpowszechnione"[9].

Sprecyzowa艂 takie zasady, w my艣l kt贸rych powinien post臋powa膰 przyw贸dca :
1)聽聽聽聽聽 O艣mielaj do wyra偶ania w艂asnych opinii (podchwytuj tw贸rcze pomys艂y, usprawnij system komunikacji dzi臋ki nowym technologiom),
2)聽聽聽聽聽 Czasem trzeba pozby膰 si臋 pracownika (koryguj i zmieniaj w razie czego potrzeby i priorytety, nagradzaj najlepszych i pozbywaj si臋 "wa艂koni", doceniaj ludzi kreatywnych),
3)聽聽聽聽聽 Oprzyj zarz膮dzanie na wzajemnym zaufaniu聽 (demonstruj takie cechy, kt贸re wzbudzaj膮 zaufanie: fachowo艣膰, charakter, odwaga, lojalno艣膰 i wiarygodno艣膰, wys艂uchuj ludzi, s艂u偶 ludziom wsparciem),
4)聽聽聽聽聽 Wa偶 s艂owa (b膮d藕 empatyczny i zach臋caj w艂asnym przyk艂adem, zaciekawiaj i inspiruj do tw贸rczego my艣lenia, pobudzaj do dzia艂ania, wp艂ywaj na ludzi a nie rozkazuj),
5)聽聽聽聽聽 Dobieraj sobie potrzebnych ludzi (promuj talent i wyznawane warto艣ci, a nie sta偶 pracy, pytaj o system warto艣ci, wybieraj ludzi, kt贸rzy znaj膮 si臋 na tym, o czym ty nie masz poj臋cia),
6)聽聽聽聽聽 S艂uchaj ludzi (wykorzystuj ka偶d膮 sposobno艣膰 do szczerej rozmowy i wys艂uchuj prawdziwych informacji, zw艂aszcza krytycznych),
7)聽聽聽聽聽 Tajemnica sukcesu tkwi w szczeg贸艂ach,
8)聽聽聽聽聽 Mieszaj w zakis艂ym (zagl膮daj pod podszewk臋, przezwyci臋偶aj samozadowolenie, dr膮偶 sprawy do ko艅ca),
9)聽聽聽聽聽 Zostaw w艂asne ego przed drzwiami (nie przywi膮zuj si臋 do rutynowych procedur, wprowadzaj zmiany, zanim same one zajd膮, nie przywi膮zuj si臋 do swego stanowiska),
10)聽 Zmiana to jedyna szansa rozwoju (zach臋caj do zdobywania nowych umiej臋tno艣ci, zast臋puj dawne cele nowymi, ucz si臋),
11)聽 Poszukaj konsensusu, ale nie czy艅 ze艅 zasady (konsensus to nie usatysfakcjonowanie wszystkich, lecz krystalicznie przejrzysty cel, czasem trzeba podj膮膰 ryzyko usuni臋cia ludzi),
12)聽 Nie powielaj stereotyp贸w (b膮d藕 got贸w na zmiany - elastyczno艣膰, nie korzystaj z gotowych rozwi膮za艅, si臋gaj po odpowiednie narz臋dzia zarz膮dzania),
13)聽 Upraszczaj procedury i dzia艂anie (wytrwa艂o艣膰 jest podstaw膮 wiarygodno艣ci i skuteczno艣ci lidera),
14)聽 Sytuacja dyktuje najw艂a艣ciwsz膮 strategi臋 (skuteczno艣膰 lidera zale偶y od wnikliwego rozpoznania aktualnej sytuacji, zastosowania odpowiedniej taktyki, elastyczno艣ci i kreatywno艣ci),
15)聽 Bez ryzyka nie ma s艂awy (nie szukaj wym贸wek, nie przejmuj si臋 pora偶kami),
16)聽 Nie tra膰 kontaktu ogniowego z przeciwnikiem (przekonaj si臋 o mo偶liwo艣ci zrealizowania celu, skoncentruj si臋 na celu, b膮d藕 elastyczny w my艣leniu i dzia艂aniu),
17)聽 Traktuj podw艂adnych jak partner贸w (polegaj na ludziach nie na planach, po艣wi臋caj co najmniej po艂ow臋 czasu na rozmowach z lud藕mi),
18)聽 Nie b贸j si臋 wytkn膮膰 kr贸lowi, 偶e jest nagi (szanuj buntownik贸w, oka偶 szacunek adwersarzowi, wytknij b艂臋dy decydentowi),
19)聽 Tytu艂y to tylko d藕wi臋czne nazwy (szanuj w艂adz臋, lecz niech ci臋 ona nie przyt艂acza, awans jako drogowskaz a nie cel),
20)聽 Zaufaj ludziom z linii ognia (b膮d藕 w kontakcie z nimi i wspieraj ich),
21)聽 Przede wszystkim sam b膮d藕 optymist膮 ("optymizm zagrzewa do 艣mia艂ych czyn贸w"),
22)聽 Sp贸jrz na siebie z dystansem (ci臋偶ko pracuj i dobrze si臋 baw, zw艂aszcza razem z pracownikami, zach臋caj do kreatywno艣ci i wsp贸艂pracy),
23)聽 Zachowaj r贸wnowag臋 mi臋dzy prac膮 a 偶yciem ( korzystaj z czasu wolnego, nie myl aktywno艣ci z produktywno艣ci膮),
24)聽 Decyzje s膮 tylko twoje ("na twoje decyzje pracuje wiele os贸b, ale to ty musisz je podj膮膰", nie uchylaj si臋 od odpowiedzialno艣ci, 艣wie膰 przyk艂adem, odejd藕 we w艂a艣ciwym momencie).

Przestrzegaj膮c tych zasad znakomity przyw贸dca us艂yszy od swoich ludzi po wykonanej pracy: "sami to zrobili艣my"[10], co jest zdaniem Powella esencj膮 przyw贸dztwa.


Doskona艂y przyw贸dca w sytuacji trudnej czy wymagaj膮cej wsp贸艂dzia艂ania musi dokonywa膰 wyboru pomi臋dzy rodzajami stosowanej si艂y: przymusu, u偶yteczno艣ci czy koncentracji na zasadach. Wyb贸r ten zale偶y od charakteru lidera, umiej臋tno艣ci wsp贸艂dzia艂ania, jego zdolno艣ci czy historii jego 偶ycia, cz臋sto tak偶e opiera si臋 na zajmowanym stanowisku, zaufaniu, powi膮zaniach czy wiedzy. Zdaniem Stephena R. Coveya[11] im bardziej lider jest szanowany, ceniony i powa偶any, tym bardziej uzasadniona b臋dzie jego w艂adza, a ilo艣膰 os贸b darz膮cych go szacunkiem oraz zakres jego w艂adzy zale偶y od deklarowanych przez niego intencji, kontakt贸w z lud藕mi oraz przesz艂o艣ci. W przeciwie艅stwie do wi臋kszo艣ci dyskusji dotycz膮cych przyw贸dztwa, koncentruj膮cych si臋 na genetycznych teoriach "wielkiego cz艂owieka", teoriach "cech osobowo艣ci" lub behawioralnych teoriach "stylu", Covey uwa偶a, 偶e bardziej owocnym podej艣ciem, maj膮cym wp艂yw na rozwijanie zdolno艣ci do przewodzenia jest obserwowanie nie lider贸w, lecz tych, kt贸rym oni przewodz膮, oraz badanie motywacji ludzi pod膮偶aj膮cych za nimi. Motywy takie mo偶na analizowa膰 pod k膮tem trzech perspektyw: strachu - si艂a przymusu, spodziewanych korzy艣ci - si艂a u偶yteczno艣ci oraz wiary w przyw贸dc臋 i jego dzia艂alno艣膰 - si艂a koncentracji na zasadach.聽 Zdaniem tego autora聽 w艂a艣nie ta ostatnia motywacja jest najbardziej po偶膮dana i prowadzi do najbardziej trwa艂ych rezultat贸w w przyw贸dztwie.

Dziesi臋膰 nast臋puj膮cych cech lidera zwi臋ksza jego si艂臋 oddzia艂ywania na innych oraz szacunek do osoby przyw贸dcy:
1)聽聽聽聽聽 perswazja (wzmocnienie stanowiska przy jednoczesnym szczerym poszanowaniu idei i punktu widzenia wsp贸艂pracownik贸w)
2)聽聽聽聽聽 cierpliwo艣膰 (w stosunku do tego co si臋 robi i do ludzi)
3)聽聽聽聽聽 艂agodno艣膰 (w stosunku do s艂abo艣ci i emocji pracownik贸w)
4)聽聽聽聽聽 zdolno艣膰 do nauki (zdolno艣膰 doceniania pogl膮d贸w i do艣wiadcze艅 innych)
5)聽聽聽聽聽 akceptacja (powstrzymywanie si臋 od os膮dzania, docenianie w膮tpliwo艣ci, niewymagalnie specjalnych dowod贸w na potwierdzenie wysokiej warto艣ci lidera)
6)聽聽聽聽聽 偶yczliwo艣膰 (wra偶liwo艣膰, troska, dba艂o艣膰, pami臋膰 o rzeczach drobnych)
7)聽聽聽聽聽 otwarto艣膰 (zdobywanie w艂a艣ciwych informacji i szacunek do innych- zwracanie uwagi na ich intencje, pragnienia, wyznawane warto艣ci i cele, a nie na ich zachowaniu)
8)聽聽聽聽聽 wsp贸艂czucie (zrozumienie dla b艂臋d贸w, pomy艂ek czy potrzeby zmiany u wsp贸艂pracownik贸w, poparte trosk膮 o samodzielno艣膰 i bezpiecze艅stwo podj臋tego ryzyka)
9)聽聽聽聽聽 sp贸jno艣膰 stylu kierowania ( by nie by艂 technik膮 manipulacji a zbiorem warto艣ci, osobistym kodem, wyrazem charakteru lidera, odbiciem tego kim on jest i kim si臋 staje)
10) 聽 聽uczciwo艣膰 (s艂owa odpowiadaj膮 uczuciom, my艣lom i dzia艂aniu ukierunkowanego na dobro innych, bez manipulacji a tylko poparte kontrol膮 w艂asnych intencji).

Przy takim podej艣ciu stajemy si臋 nie tylko uczciwi, 偶yczliwi i wydajni, lecz tak偶e skuteczni. S膮 to tak naprawd臋 naturalne prawa i podstawowe warto艣ci spo艂eczne. Pojawiaj膮 si臋 one w postaci idei, idea艂贸w, norm i nauk, kt贸re poci膮gaj膮, doskonal膮 pod wzgl臋dem moralnym, uszlachetniaj膮, wyzwalaj膮 w cz艂owieku to, co najlepsze, daj膮 spe艂nienie, si艂臋 oraz inspiruj膮. Liderzy, kt贸rzy dzia艂aj膮 w my艣l tych zasad, bardziej zastanawiaj膮 si臋 nad tym, czego wymagaj膮 od innych, lecz tak偶e podbudowuj膮 wiar臋 w siebie. Wzrasta r贸wnie偶 ich zdolno艣膰 kierowania innymi i wp艂ywania na nich bez u偶ycia przymusu. Przyw贸dcy zabiegaj膮cy o wi臋ksze dobro, zmieniaj膮 艣wiat na lepsze. Jest jednak szczeg贸lny rodzaj przyw贸dztwa ? "przyw贸dztwo s艂u偶ebne"[12], sk艂adaj膮ce si臋 z dw贸ch element贸w: wizji i jej urzeczywistniania. Przyw贸dztwo takie k艂adzie nacisk na wydobycie w ludziach drzemi膮cej w nich wielko艣ci, na pomaganie ludziom w osi膮ganiu ich zamierze艅. "Prawdziwe przyw贸dztwo" to, kt贸rego ludzie pragn膮 i za kt贸rym rozpaczliwie chc膮 pod膮偶a膰 聽"wymaga pewnej dozy pokory, bo na ni膮 ludzie reaguj膮 najlepiej"[13]. Pokora jest wi臋c czynnikiem decyduj膮cym o byciu liderem s艂u偶ebnym. Co ona jednak oznacza? Najlepiej oddaj膮 j膮 dwie definicje: "Ludzie pokorni nie my艣l膮 o sobie 藕le, oni po prostu my艣l膮 o sobie mniej"[14] oraz "Ludzie pokorni nie przecz膮, 偶e maj膮 w艂adz臋. Po prostu zdaj膮 sobie spraw臋, 偶e w艂adza przep艂ywa przez nich, a nie wyp艂ywa od nich"[15].

W艂asne ego jest czynnikiem uniemo偶liwiaj膮cym stawanie si臋 przyw贸dc膮 s艂u偶ebnym. To ono nakazuje cz艂owiekowi usun膮膰 z siebie dobro i my艣le膰 o sobie samym a nie o nadrz臋dnych warto艣ciach. Uwidacznia si臋 ono zw艂aszcza w stanie fa艂szywej dumy i zw膮tpienia we w艂asne mo偶liwo艣ci. Przyw贸dcy zabiegaj膮 w贸wczas bardziej o uznanie, promuj膮c nieustannie w艂asn膮 osob臋 i chroni膮c w艂asne poczucie warto艣ci oraz daj膮c do zrozumienia otoczeniu, 偶e s膮 jedynymi, z kt贸rymi nale偶y si臋 liczy膰.聽 聽

Szukaj膮c cudownej recepty na bycie doskona艂ym i skutecznym przyw贸dc膮, mo偶e lepiej czerpa膰 wiedz臋 od znanych i cenionych przyw贸dc贸w, takich jak np. Mahatma Gandhi, kt贸rych s艂owa wyp艂ywaj膮 z ogromnego do艣wiadczenia i prosto z serca: "Twierdz臋, 偶e nie jestem niczym wi臋cej, jak zwyk艂ym cz艂owiekiem z mniejszymi od przeci臋tnych zdolno艣ciami. Nie jestem wizjonerem. Twierdz臋, 偶e jestem praktycznym idealist膮. Nie przypisuj臋 sobie tak偶e 偶adnych specjalnych zalet, kt贸re by艂bym zdolny osi膮gn膮膰 mozoln膮 prac膮. Nie mam cienia w膮tpliwo艣ci, 偶e ka偶dy m臋偶czyzna lub kobieta mo偶e osi膮gn膮膰 to, co ja, je偶eli zdob臋dzie si臋 na taki sam wysi艂ek i b臋dzie piel臋gnowa膰 tak膮 sam膮 nadziej臋 i wiar臋"[16]. Chocia偶 wydaj臋 si臋 to takie proste, to w rzeczywisto艣ci trudno znale藕膰 wielu przyw贸dc贸w post臋puj膮cych w my艣l tej dewizy. Jest to chyba "co najmniej 180-stopniowy zwrot w sposobie podej艣cia do przyw贸dztwa ale i zarz膮dzania"[17]. "Najwy偶sza jako艣膰 jest najlepsz膮 filozofi膮", pami臋tajmy, 偶e "Gdy brakuje nadrz臋dnych zasad najwy偶szej jako艣ci, rzadko uda nam si臋 stworzy膰 towary, us艂ugi lub zwi膮zki o wysokiej jako艣ci jedynie za pomoc膮 r贸偶nych metod i technik. Najwy偶sza jako艣膰 zapewni ka偶dej osobie lub firmie d艂ugoterminow膮 przewag臋 w konkurencji z innymi. Je偶eli przewaga ta wyp艂ywa z charakteru jednostki lub kultury przedsi臋biorstwa, nikt jej nie podwa偶y"[18].

Jak mawia Ken Blanchard 偶ycie to wybory, kt贸rych dokonuje si臋 w interakcjach z innymi. W 偶yciu codziennym mamy wiele okazji by wybiera膰 pomi臋dzy s艂u偶eniem innym a s艂u偶eniem samemu sobie, jest to kwestia naszego systemu warto艣ci oraz w艂asnego sumienia. Rozwa偶my my艣l Margie Blanchard: "Przyw贸dztwo nie dotyczy mi艂o艣ci - jest mi艂o艣ci膮. Jest Mi艂o艣ci膮 do swojej misji, jest mi艂o艣ci膮 do klient贸w, jest mi艂o艣ci膮 do pracownik贸w, i mi艂o艣ci膮 do samego siebie, dzi臋ki czemu mo偶na usuwa膰 si臋 w cie艅, 偶eby inni mogli by膰 wielcy"[19]. Przyw贸dztwo to s艂u偶enie innym, lecz tak偶e poci膮ganie innych do dzia艂ania. W demokracji wa偶ne jest aby ka偶dy obywatel poczuwa艂 si臋 do odpowiedzialno艣ci za losy swego kraju. Doskona艂y przyw贸dca powinien inspirowa膰 pokolenia, nawo艂ywa膰 w spos贸b, jaki uczyni艂 to wiele lat temu John Fitzgerald Kennedy: "Nie pytaj, co tw贸j kraj mo偶e dla ciebie zrobi膰; pytaj, co ty mo偶esz zrobi膰 dla swojego kraju". Tre艣ci膮 demokracji jest to, co wnios膮 do niej obywatele. "Dlatego te偶 to, czy b臋dzie ona porz膮dkiem trwa艂ym, zale偶y od tzw. czynnik贸w przedkonstytucyjnych, czyli etosu, odpowiedzialno艣ci za dobro wsp贸lne i solidarno艣ci obywateli. O tym trzeba wci膮偶 przypomina膰, bo demokracja b臋dzie funkcjonowa膰 tak d艂ugo, jak d艂ugo nie znikn膮 te warto艣ci"[20].

[1] Cytaty z L.Carroll, Alicja w Krainie Czar贸w, w przek艂adzie Marii Morawskiej, Wydawnictwo Siedmior贸g, Wroc艂aw, 2005
[2] Randy Pausch Ostatni wyk艂ad , Nowa Proza sp. z o.o., Warszawa 2008, s.68
[3] Oren Harabi Ten charyzmatyczny Collin Powell, 24 lekcje przyw贸dztwa legendarnego genera艂a, Wydawnictwo Studio Emka Warszawa 2005, s.1
[4] Ken Blanchard Przyw贸dztwo wy偶szego stopnia , PWN Warszawa 2007, s.19
[5] Ibidem, s. 87
[6] R.Pausch op.cit., s. 70
[7] Lee Iacocca Gdzie si臋 podziali ci wszyscy przyw贸dcy, Dom Wydawniczy Rebis, Pozna艅, 2007,
[8] S.R. Covey Zasady skutecznego przyw贸dztwa Wydawnictwo REBIS, Pozna艅 2008, s.339
[9] O.Harabi,op.cit., s. 77
[10] K.Blanchard, Ibidem., s. 111
[11] S.R.Covey op.cit., s.108-109
[12] Termin "przyw贸dztwo s艂u偶ebne" zosta艂 zaproponowany w 1970 r. przez Roberta Greanleafa. Wszystkie teksty tego autora dost臋pne s膮 w The Greenleaf Center for Servant Leadership (www.greenleaf.org).
K. Blanchard, Ibidem. s. 209
[13] Ibidem s.220
[14] K.Blanchard, Norman Vincent Peale The power of Ethical Managenent, New York: Willliam Morrow 1988, za K.Blanchard Ibidem, s.221
[15] Fred Smith You and Your Network Mechanicsburg: Execitive Books, 1998, za: K.Blanchard Ibidem, s.221
[16] S.R.Covey , op.cit.,s. 110
[17] Ibidem, s.183
[18] Ibidem, s. 272
[19] Margie Blanchard, w K.Blanchard, op.cit., s. 231
[20] Ernest Wolfgang B艖ckenf艖rde Nada艂 papiestwu ludzk膮 twarz ,z cyklu Debaty Tischnerowskie Gazeta Wyborcza nr 279.5889 29-30 XI 2008 s. 17