Comparing Media Systems in Central Europe

Nak艂adem Wydawnictwa Uniwersytetu Wroc艂awskiego ukaza艂a si臋 w艂a艣nie praca zbiorowa pt.Comparing Media Systems in Central Europe. Between Commercialization and Politicization, pod redakcj膮 B. Dobek-Ostrowskiej i M. G艂owackiego, Wroc艂aw 2008

聽Praca stanowi jeden z efekt贸w mi臋dzynarodowej konferencji "Comparing Media Systems. West Meets East", kt贸ra odby艂a si臋 w terminie 23-25.04.2007 r. W trakcie jej trwania ponad 100 badaczy medi贸w i komunikowania z 25 kraj贸w 艣wiata w stolicy Dolnego 艢l膮ska dyskutowa艂o nad kszta艂tem i r贸偶nicami wsp贸艂czesnych system贸w medialnych. Inspiracj膮 sta艂a si臋 opublikowana w roku 2004 i uznana za prze艂omow膮 w dziedzinie medi贸w i komunikowania praca D. C. Hallina i P. Mancini`ego "Comparing Media Systems. Three Models of Media and Politics". Jak czytamy na stronie Zak艂adu Komunikowania i Spo艂ecznego i Dziennikarstwa w Instytucie Politologii Uniwersytetu Wroc艂awskiego: "autorzy, dokonuj膮c analizy por贸wnawczej system贸w medialnych kraj贸w Europy Zachodniej i Ameryki P贸艂nocnej, skonstruowali koncepcj臋 trzech modeli system贸w medialnych: liberalnego, demokratycznego korporacjonizmu i spolaryzowanego pluralizmu. W celu ukazania kierunku ewolucji system贸w medialnych w krajach postkomunistycznych zaproponowali艣my poszerzenie bada艅 o kraje Europy 艢rodkowej i Wschodniej. Idea wsp贸lnego projektu spotka艂a si臋 z zainteresowaniem wielu znanych i cenionych politolog贸w oraz medioznawc贸w z ca艂ej Europy, w tym reprezentant贸w kraj贸w Europy postkomunistycznej". Przygotowane przez nich artyku艂y, stanowi膮 kontynuacj臋 bada艅 por贸wnawczych Hallina i Mancini`ego.
Praca zbiorowa sk艂ada si臋 z pi臋tnastu artyku艂贸w stworzonych przez badaczy z Austrii, Czech, Polski, Rumunii oraz S艂owacji. Pierwsze pi臋膰 z nich po艣wi臋cone jest teoretycznym ramom prowadzenia analizy por贸wnawczej system贸w medialnych w krajach postkomunistycznych. Znajdziemy tu artyku艂y dotycz膮ce: cech charakterystycznych system贸w medialnych tej cz臋艣ci Europy, konkretnego modelu relacji pomi臋dzy mediami a polityk膮, podobie艅stw w rozwoju system贸w medialnych kraj贸w Europy 艢rodkowej i Po艂udniowej (model spolaryzowanego pluralizmu) oraz r贸偶nic i podobie艅stw w ramach konkretnego segmentu medi贸w (radio i prasa). Kolejne rozwa偶ania to: transformacja systemu telewizyjnego w Polsce i zachodz膮ce w ramach nadawcy publicznego procesy komercjalizacji i polityzacji,聽 dzia艂alno艣膰 i rola lokalnych stacji radiowych i sposoby pomiaru ich atrakcyjno艣ci, strategie stosowane przez zagraniczne koncerny medialne w ramach rynku prasowego w Polsce oraz analiza systemu medialnego Republiki Czech w kontek艣cie europejskiej polityki medialnej, om贸wienie bada艅 na segmencie prasy lokalnej i regionalnej i poziom profesjonalizmu dziennikarskiego w tym kraju. Ostatnie dwa fragmenty, po艣wi臋cono w ca艂o艣ci rozwojowi system贸w medialnych na S艂owacji i w Rumunii.
Opr贸cz dostrze偶onych r贸偶nic w rozwoju system贸w medialnych w krajach postkomunistycznych autorzy wskazuj膮 na pewne cechy wsp贸lne, kt贸re zachodz膮 w relacjach medi贸w masowych ze 艣wiatem polityki i ekonomii. Najbardziej widocznymi procesami, w tych pa艅stwach s膮 "Procesy polityzacji i komercjalizacji, 艂膮czone z relatywnie niskim poziomem profesjonalizmu dziennikarskiego, tabloidyzacj膮 i siln膮 konkurencj膮 na rynku medialnym. Wszystkie te cechy powoduj膮, 偶e kraje postkomunistyczne zbli偶one s膮 do modelu spolaryzowanego pluralizmu, reprezentowanego w koncepcji Hallina i Mancini`ego przez chocia偶by Portugali臋 i Grecj臋. Inne z nich nie pozwalaj膮 jednak traktowa膰 tego w艂a艣nie modelu jako w pe艂ni adekwatnego do poziomu rozwoju medi贸w w krajach postkomunistycznych. "Comparing Media Systems in Central Europe. Between Commercialization and Politicization" stanowi wi臋c punkt wyj艣cia do poszukiwa艅 modelu relacji na linii media-polityka w Europie 艢rodkowej". Autorzy maj膮 nadziej臋, 偶e opublikowany w j臋zyku angielskim tom znajdzie w艂a艣ciwe miejsce na rynku czytelniczym i stanowi膰 b臋dzie pocz膮tek do dalszych bada艅 por贸wnawczych w tej cz臋艣ci Europy.