R贸偶nice w wykorzystaniu koncepcji marketingu przez przedsi臋biorstwa dochodowe i niedochodowe.

Przeprowadzaj膮c analiz臋 rozwa偶a艅 i teorii podj臋tych w literaturze przedmiotu marketingu uzna艂am za celowe stworzenie analizy por贸wnawczej element贸w sk艂adowych marketingu stosowanego przez przedsi臋biorstwa dochodowe oraz przez organizacje niedochodowe (non - profit), do kt贸rych zalicza si臋 podmioty rywalizacji politycznej (partie czy poszczeg贸lnych kandydat贸w).


Analiza ta (poni偶ej) pozwoli wykaza膰 powierzchowno艣膰 tak cz臋sto u偶ywanego argumentu, 偶e kandydata politycznego czy parti臋 polityczn膮 mo偶na "sprzedawa膰 jak proszek do prania", czyli stosowa膰 odno艣nie nich typowe techniki i dzia艂ania marketingowe prowadzone przez przedsi臋biorstwa[1]. Wyka偶e ona, 偶e istniej膮 charakterystyczne i odmienne cechy marketingu stosowanego przez podmioty rywalizacji politycznej , tak samo jak w innych obszarach np. us艂ugach, turystyce czy farmacji. Powszechnie stosowane bezpo艣rednie przetransponowanie technik i dzia艂a艅 marketingowych uznanych za skuteczne w przypadku organizacji dochodowych b臋dzie wi膮za艂o si臋 z poniesieniem wielce prawdopodobnej pora偶ki w przypadku organizacji niedochodowych. R贸偶nice pomi臋dzy marketingiem w przedsi臋biorstwach dochodowych a marketingiem w polityce sprowadzaj膮 si臋 najcz臋艣ciej do szczeg贸艂贸w organizacyjnych a nie do zasad og贸lnych koncepcji marketingu stosowanej w ekonomii.
Przyporz膮dkowuj膮c podstawowe kategorie marketingowe do reali贸w kampanii politycznej widzimy wyra藕nie te cechy wsp贸lne.
Po pierwsze, potrzeby i pragnienia s膮 przewa偶nie powodem, dla kt贸rego ludzie decyduj膮 si臋 na udzia艂 w g艂osowaniu. Si艂a nabywcza tych pragnie艅 wyra偶a si臋 g艂osem wyborczym. Popyt na dany produkt (kandydata czy ugrupowanie polityczne) mierzone jest ilo艣ci膮 g艂os贸w wyborczych.
Po drugie, warto艣膰 stanowi dokonana przez wyborc臋 ocena zdolno艣ci danego kandydata czy ugrupowania do zaspokojenia jego potrzeb wy偶szego rz臋du lub pragnie艅.
Po trzecie, cen膮 jest w艂adza, czyli przekazanie przez wyborc臋 prawa do rz膮dzenia w jego imieniu.
Po czwarte, mianem wymiany mo偶na okre艣li膰 ca艂y czas trwania kampanii wyborczej: strony deklaruj膮 swoje warto艣ci (niejednorodno艣膰 "produkt贸w" - r贸偶nica mi臋dzy politykami tej samej opcji politycznej walcz膮cymi o g艂osy wyborc贸w), wyborca je szacuje, je艣li odda sw贸j g艂os- dokona transakcji wymiany.
Po pi膮te, powtarzalno艣膰 transakcji wymiany - kadencyjno艣膰 organ贸w sprawowania w艂adzy, a wi臋c konieczno艣膰 powtarzania wybor贸w.
Po sz贸ste, rynek tworzony jest przez pa艅stwo - jego organy w艂adzy i obowi膮zuj膮cy system prawny, gdzie聽 sprzedaj膮cymi s膮 kandydaci i ugrupowania polityczne, a kupuj膮cymi wyborcy,
Po si贸dme, promocj臋 stanowi ca艂okszta艂t zabieg贸w komunikacyjnych u艂atwiaj膮cych kandydatowi czy ugrupowaniu politycznemu dotarcie do wyborcy i pozyskanie jego przychylno艣ci. Na decyzj臋 wyborcy wp艂ywa wiele czynnik贸w, mi臋dzy innymi: jako艣膰 produktu (cechy samego polityka, przedstawiony przez niego program polityczny oraz ideologia, kt贸r膮 wyznaje), spos贸b jego zaprezentowania oraz otoczenie marketingowe wyborcy. St膮d koncentracja uwagi w marketingu w polityce na politykach, jako sedna produktu oraz na badaniach opinii wyborc贸w.

Wraz z coraz szerszym stosowaniem koncepcji marketingu w polityce na 艣wiecie powsta艂y te偶 nowe specjalno艣ci z nim zwi膮zane: specjali艣ci do spraw komunikowania masowego, analitycy rynku politycznego, specjali艣ci od bada艅 opinii publicznej, specjali艣ci public relations, technicy reklam, specjali艣ci w zakresie kupowania czasu antenowego i przestrzeni reklamowej, trenerzy w zakresie umiej臋tno艣ci m贸wienia i publicznych wyst膮pie艅 oraz inne. Niemal standardem 艣wiatowym sta艂 si臋 fakt, 偶e ka偶dego polityka otacza grupa ekspert贸w od medi贸w, kt贸rzy kreuj膮 jego wizerunek polityczny. 呕adna jego wypowied藕, czy publiczne wyst膮pienie nie ma charakteru spontanicznego, tylko jest zorientowana na cel. Je艣li kandydat czy ugrupowanie polityczne nie potrafi wykorzysta膰 medium jakim jest telewizja, cz臋sto staje si臋 jej ofiar膮. Trudno jest jednocze艣nie znale藕膰 odpowied藕 na pytanie jaki procent g艂os贸w oddanych na kandydata czy ugrupowanie polityczne jest efektem pracy konsultanta, agencji reklamowej czy zastosowania okre艣lonych technik marketingowych?

Cz臋sto u偶ywanym okre艣leniem na dzia艂ania podejmowane przez podmioty polityczne w trakcie kampanii wyborczych sta艂o si臋 s艂owo "profesjonalizacja" dzia艂a艅 politycznych. U偶ywa si臋 je dla okre艣lenia stopnia wykorzystania instrument贸w marketingowych w kampaniach wyborczych b膮d藕 dla oceny i por贸wnania skuteczno艣ci dzia艂a艅 poszczeg贸lnych podmiot贸w politycznych na rynku wyborczym. Na potrzeby pracy i sformu艂owanej hipotezy badawczej, proponuj臋 okre艣lenie to rozumie膰 w nast臋puj膮cy spos贸b. Przez profesjonalnie prowadzon膮 kampani臋 wyborcz膮 rozumie膰 nale偶y tak膮 kampani臋, kt贸ra prowadzona jest po pierwsze, przy udziale niezale偶nych specjalist贸w, czy ekspert贸w chocia偶by z takich dziedzin jak marketing polityczny, public relations, analityk贸w rynku czy specjalist贸w od wizerunku politycznego. Po drugie, prowadzona jest w oparciu o stworzon膮 na podstawie analizy rynku specjalnie na ten cel strategi臋 marketingow膮, w kt贸rej punktem wyj艣cia s膮 potrzeby wyborcy. Po trzecie, prowadzona i koordynowana komunikacja marketingowa z wyborcami odbywa si臋 przy wykorzystaniu wszystkich mo偶liwych i uzasadnionych w danej sytuacji instrument贸w marketingowych. Nale偶y pami臋ta膰, 偶e w przypadku kampanii politycznych wa偶ny jest zdobyty ka偶dy g艂os, gdy偶 mo偶e on przes膮dzi膰 o skuteczno艣ci prowadzonej kampanii, w kt贸rej najcz臋艣ciej liczy si臋 tylko zwyci臋zca. W przypadku kampanii produktu organizacji dochodowej cz臋sto jako zwyci臋stwo odnotowywany jest wzrost np. sprzeda偶y o 5%. Kampanie wyborcze, jak twierdz膮 K.Janda, J.Berry i J.Goldman "s膮 z艂o偶one, nieprzewidywalne i bardzo nienaukowe. Mo偶na si臋 spodziewa膰 i mie膰 nadziej臋, 偶e takie b臋d膮 zawsze"[2]. Na przebieg kampanii marketingowej wp艂ywa szereg czynnik贸w, kt贸re og贸lnie podzieli膰 mo偶na na zewn臋trzne i wewn臋trzne[3]. Zewn臋trzne uwarunkowania zwi膮zane s膮 oczywi艣cie z elementami otoczenia rynku politycznego i podmiotami politycznymi dzia艂aj膮cymi na tym rynku. Z punktu widzenia marketingu w polityce podstawowe warstwy otoczenia tworz膮 g艂贸wnie czynniki: prawne, polityczne, ekonomiczne, spo艂eczno - kulturowe, demograficzne i technologiczne oraz czynniki zwi膮zane z samymi uczestnikami rywalizacji wyborczej, do kt贸rych zalicza si臋 podmioty rywalizuj膮ce, sztaby doradcze i media. Czynniki wewn臋trzne zwi膮zane s膮 ze sk艂adem i struktur膮 organizacji politycznej kandydata (kandydat, szef sztabu wyborczego, doradcy polityczni, konsultanci, wolontariusze). W dalszej cz臋艣ci rozprawy przeanalizowane one zostan膮 bardziej szczeg贸艂owo.

MARKETING W POLITYCE
1. Skierowany do wyborc贸w
2. S艂u偶y zwi臋kszeniu poparcia dla podmiotu rywalizacji politycznej
3. Dzia艂ania nakierowane na wyborc贸w i do 艣rodk贸w przekazu
4. 艢rodki przekazu s膮 nie tylko no艣nikiem reklam (wzmacniaj膮 i przetwarzaj膮 otrzymane informacje, prezentuj膮c cz臋sto inny obraz ni偶 partia czy kandydat chce przekaza膰 spo艂ecze艅stwu).
5. Nie ma rozbudowanych kana艂贸w sprzeda偶y.
6. Ma艂y udzia艂 du偶ych agencji reklamowych w prowadzeniu kampanii wyborczej.
7. Trudny do okre艣lenia szczeg贸艂owy plan dzia艂a艅 w kampanii wyborczej.
8. Czas trwania kampanii wyborczej 艣ci艣le okre艣lony prawem.
9. Kr贸tki czas trwania kampanii implikuje cz臋stotliwo艣膰 pojawiania si臋 komunikat贸w.
10. Podmioty rywalizacji politycznej dysponuj膮 bezp艂atnym czasem antenowym i maj膮 ograniczon膮 mo偶liwo艣膰 emisji spot贸w reklamowych w mediach publicznych.
11. Silne emocje u odbiorc贸w reklam i silne zaanga偶owanie medi贸w w kampani臋 wyborcz膮.
12. Warto艣ci膮 propagowan膮 jest warto艣膰 nadrz臋dna - wiara w system polityczny - wymiar spo艂eczny.
13. Brak mo偶liwo艣ci stosowania strategii cenowych.
14. Stronniczo艣膰 medi贸w wywiera du偶y wp艂yw na rzeczywisto艣膰 kampanii wyborczej.
15. Najpierw pytanie do wyborc贸w czego oczekuj膮, a nast臋pnie dostosowanie oferty zgodnie z ich oczekiwaniami.
16. Zasady finansowania kampanii politycznych regulowane 艣ci艣le przez prawo.
17. Konsekwencja dokonanego wyboru przez wyborc臋 odczuwana w d艂ugim okresie czasu i brak mo偶liwo艣ci "reklamowania" wybranego "produktu".

MARKETING W POLITYCE
1. Skierowany do konsument贸w.
2. S艂u偶y zwi臋kszeniu sprzeda偶y produkt贸w lub us艂ug przez sie膰 handlow膮 czy firm臋 us艂ugow膮.
3. Dzia艂ania nakierowane na konsument贸w.
4. 艢rodki przekazu s膮 tylko no艣nikiem reklam (przekazuj膮 obraz zgodnie z intencj膮 firmy).
5. Rozbudowane kana艂y sprzeda偶y.
6. Du偶y udzia艂 najwi臋kszych agencji reklamowych w prowadzeniu kampanii handlowej.
7. Kampania handlowa bazuje na szczeg贸艂owym planie dzia艂a艅.
8. Czas trwania kampanii handlowej okre艣lony przez sam膮 firm臋.
9. Wska藕nikiem rzutuj膮cym na planowanie jest cz臋stotliwo艣膰 i zasi臋g kampanii handlowej.
10. Ilo艣膰 i cz臋stotliwo艣膰 spot贸w telewizyjnych i radiowych reklam ograniczona jedynie bud偶etem kampanii handlowej.
11. Odbiorcy maj膮 najcz臋艣ciej neutralny stosunek i ma艂e zaanga偶owanie medi贸w w kampani臋 handlow膮.
12. Warto艣膰 propagowana ma odniesienie jednostkowe - wymiar osobisty.
13. Stosowanie strategii cenowych.
14. Media zachowuj膮 bezstronno艣膰 podczas kampanii handlowej.
15. Najpierw pytanie do konsument贸w czego oczekuj膮, a p贸藕niej tworzenie nowych oczekiwa艅.
16. Nie istniej膮 偶adne zasady finansowania kampanii reklamowych.
17. Mo偶liwo艣膰 dokonania zwrotu produkty (reklamowanie go) lub zaprzestanie jego u偶ywania - konsekwencja wyboru ograniczona w czasie.

殴r贸d艂o: opracowanie w艂asne

[1]Zdania tego jest tak偶e A.St臋pi艅ska- Propaganda a marketing polityczny-r贸偶ne nazwy, czy r贸偶ne poj臋cia?(przegl膮d stanowisk) w: T.Wallas (red) Od totalitaryzmu do demokracji. Wybrane problemy okresu przemian,聽 Wydawnictwo Naukowe INPiD UAM Pozna艅 2003, s.104

[2] K.Janda, J.M.Berry, J.Goldman, The Challenge of Democracy. Government in America, Houghton Mifflin Company 1992, za A.W.Jab艂o艅ski ,L.Sobkowiak Marketing polityczny w teorii i praktyce,聽 Wydawnictwo Uniwersytetu Wroc艂aw 2002, s.86

聽[3]M.Kolczy艅ski, J.Sztumski Marketing polityczny. Kszta艂towanie indywidualnych i zbiorowych opinii, postaw i zachowa艅., 艢l膮sk sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe, Katowice 2000 s.121-132