Nastawienie wyborc贸w do kampanii negatywnej.

Poniewa偶 w trakcie ca艂ej kampanii wyborczej niejednokrotnie zdarza si臋, 偶e sztab wyborczy kontrkandydata przygotowuje i prezentuje w publicznych mediach kompromituj膮ce danego kandydata r贸偶ne wiadomo艣ci, uznano zatem za istotne sprawdzenie, jakiego typu informacje wp艂ywaj膮 silniej na podejmowan膮 ostatecznie decyzj臋 wyborcz膮.


Respondenci odpowiadali wi臋c r贸wnie偶 na pytanie: czy poparliby kandydata na prezydenta miasta, kt贸rego wiedz臋 i do艣wiadczenie oceniaj膮 wysoko, ale o kt贸rym jednocze艣nie dowiedzieli si臋, 偶e ma problemy w 偶yciu prywatnym, kt贸re mog膮 rzutowa膰 na jego prac臋 publiczn膮. Wida膰 wyra藕nie, 偶e wyborcy najdrastyczniej zareagowaliby na wiadomo艣膰 o problemach alkoholowych kandydata, dopiero dalej o sprawach s膮dowych i homoseksualizmie (cz臋sto podkre艣lano to w opiniach o kandydacie z Poznania, 偶e jakoby zawa偶y艂y o przegranej podejrzenia o takie upodobania kandydata) oraz o niewierno艣膰 ma艂偶e艅sk膮. Wyniki te budz膮聽 zdziwienie zwa偶ywszy na sytuacj臋, kt贸ra mia艂a miejsce podczas wybor贸w w Poznaniu, gdzie jednemu z kandydat贸w przypominano o prowadzeniu samochodu w stanie nietrze藕wym, a pomimo tego faktu przeszed艂 on do drugiej tury wybor贸w. Ma艂o istotny wp艂yw maj膮 natomiast informacje o przebytym rozwodzie kandydata czy zw艂aszcza o przesz艂o艣ci politycznej zwi膮zanej z cz艂onkostwem w partii kojarzonej przez wyborc贸w jako komunistycznej. Ostatnia uwaga jak偶e istotna jest w dzisiejszych kampaniach, w kt贸rych niejednokrotnie kandydaci odwo艂uj膮 si臋 w艂a艣nie do tej kwestii, zamiast dawno ju偶 zakopa膰 topory wojenne i zapomnie膰 o przesz艂o艣ci a skupi膰 si臋 na przysz艂o艣ci i tera藕niejszo艣ci. Nie wi臋cej ni偶 10% os贸b nie odpowiedzia艂o na to pytanie, natomiast prawie po艂owa os贸b z podstawowym wykszta艂ceniem zakre艣la艂a odpowied藕 "trudno powiedzie膰". Upublicznianie kompromituj膮cych kandydata informacji nierozerwalnie wi膮偶e si臋 z problemem stosowania w kampaniach wyborczych dzia艂a艅 o charakterze negatywnym, zwanych kampani膮 negatywn膮 lub czarnym public relations. Postanowiono zbada膰 dok艂adniej, czy w opinii wyborc贸w jest przyzwolenie na prowadzenie tego typu dzia艂a艅 w trakcie prezydenckiej kampanii wyborczej. Prawie 40% respondent贸w zapytanych o stosunek do kampanii negatywnej odpowiedzia艂o, 偶e w pewnych sytuacjach dopuszcza stosowanie takiej strategii, zdecydowanie nie popiera takiej taktyki jedna trzecia badanych os贸b, nie mia艂o zdania w tej kwestii oko艂o jednej dziesi膮tej respondent贸w. Zdecydowanymi zwolennikami stosowania kampanii negatywnej okaza艂o si臋 by膰 tylko nieca艂e 10% badanych wyborc贸w.
W艣r贸d respondent贸w najstarszych wiekiem mo偶na znale藕膰 najwi臋cej os贸b zdecydowanie popieraj膮cych kampani臋 negatywn膮 ale zarazem najwi臋cej zdecydowanie nie popieraj膮cych jej聽 oraz najmniej os贸b j膮 dopuszczaj膮cych w pewnych sytuacjach. W grupie wiekowej 23 - 27 lat prawie po艂owa os贸b zdecydowanie nie popiera tej taktyki i tyle samo dopuszcza jej stosowanie w pewnych sytuacjach. Respondenci w wieku 51 - 60 lat najmniej popieraj膮 stosowanie takich strategii wyborczych.聽 W przypadku analizy tego problemu pod k膮tem stopnia wykszta艂cenia respondent贸w sytuacja przedstawia si臋 nast臋puj膮co. Wyborcy z ni偶szym wykszta艂ceniem zdecydowanie nie popieraj膮 takiej kampanii lub w takim samym stopniu nie maj膮 zdania na ten temat , osoby z wykszta艂ceniem zawodowym w najwi臋kszym stopniu zdecydowanie popieraj膮 tak膮 strategi臋 a w pewnych przypadkach dopuszczaj膮聽 oraz w najmniejszym stopniu zdecydowanie nie popieraj膮 jej, a 25,5% ankietowanych nie ma ukszta艂towanego zdania w tej sprawie . Respondenci ze 艣rednim a zw艂aszcza z w wy偶szym wykszta艂ceniem w pewnych wypadkach dopuszczaj膮 a zdecydowanie nie popieraj膮cych jest 41,4% i zdecydowanie popieraj膮cych takie dzia艂ania jest 6,8% respondent贸w. Mo偶na zatem powiedzie膰, 偶e w miar臋 wzrostu wykszta艂cenia ro艣nie ilo艣膰 os贸b w pewnych sytuacjach dopuszczaj膮cych stosowanie kampanii negatywnej. Od stopnia zawodowego wykszta艂cenia ro艣nie tak偶e zdecydowanie ilo艣膰 os贸b nie popieraj膮cych stosowanie takich praktyk oraz spada jednocze艣nie ilo艣膰 os贸b zdecydowanie j膮 popieraj膮cych.