Obszary komunikacji marketingowej, wizerunkowej i politycznej sÄ… dziedzinami, którymi zajmujÄ™ siÄ™ zawodowo od 10 lat. Jako magister marketingu i doktor nauk politycznych, do tej pory skutecznie łączyÅ‚am interdyscyplinarnÄ… wiedzÄ™ i doÅ›wiadczenie w swej pracy, skÅ‚aniajÄ…c siÄ™ do mentoringu jako głównego narzÄ™dzia mej pracy. Silna wiara w każdego czÅ‚owieka- zwÅ‚aszcza w kobiety, uczciwość, odpowiedzialność i ciekawość zdecydowaÅ‚y o wykorzystaniu wiedzy z zakresu coachingu. Umożliwia on bowiem, jak żadna inna dziedzina, prawdziwie skuteczne wspieranie klientów w docieraniu do nieodkrytych pokÅ‚adów wÅ‚asnego potencjaÅ‚u, zgodnego z wyznawanymi przez nich wartoÅ›ciami, a także okreÅ›laniu celów i efektywnego tworzenia przywództwa i prawdziwego autorytetu. Gender coaching to moja autorska metoda pracy z kobietami, umożliwiajÄ…ca im wypracowanie skutecznego przywództwa.Â
Czym różni się mentoring od coachingu?
Mentoring to: "dobrowolna, niezależna od hierarchii sÅ‚użbowej pomoc udzielana przez jednego czÅ‚owieka drugiemu, dziÄ™ki czemu może on poczynić znaczny postÄ™p w wiedzy, pracy zawodowej lub sposobie myÅ›lenia" (Clutterbuck 2002:13).Â
Definicja coachingu, przyjÄ™ta przez ICF i inne organizacje, mówi: "Coaching jest partnerskÄ… współpracÄ… z klientami w prowokujÄ…cym do myÅ›lenia i kreatywnym procesie, który inspiruje ich do maksymalizacji swojego osobistego i zawodowego potencjaÅ‚u" na rynku politycznym i biznesowym. Cele coachingu okreÅ›la siÄ™ jako: pomoc ludziom w ustalaniu, gdzie siÄ™ znajdujÄ… w chwili obecnej, a gdzie chcÄ… siÄ™ znaleźć w przyszÅ‚oÅ›ci oraz stworzeniu planu, który pozwoli im przejÅ›cia z jednego do drugiego punktu, także jako proces dochodzenia do zmiany czy jako drogÄ™ ku przyszÅ‚oÅ›ci. PodejÅ›cie coachingowe umożliwia wiÄ™c klientom "dotarcie do tych osobistych motywacji, uruchomienie indywidualnej drogi rozwoju, docierania do ograniczajÄ…cych przekonaÅ„, które blokujÄ… skuteczne dziaÅ‚ania oraz do tych mechanizmów, które tworzÄ… nasze osobiste strategie sukcesu"(Bennewicz 2011:31).Â
DziÄ™ki wÅ‚asnym umiejÄ™tnoÅ›ciom tworzenia relacji opartych na zaufaniu, zaangażowaniu, otwartoÅ›ci a także zorientowaniu na cele, doskonaÅ‚ej intuicji i organizacji mogÄ™ przy pomocy coachingu stwarzać liderom dodatkowe możliwoÅ›ci samodoskonalenia, rozwoju zawodowego i motywacji do samodzielnego tworzenia silnej i spójnej markiÂ
Dlaczego zajęłam się gender coachingiem czyli coachingiem kobiet świadomie kształtujących swoją karierę?
Celem włączania przeze mnie gender - kategorii badawczej w strategie coachingowe jest dostrzeżona potrzeba wypracowywania równoÅ›ci szans kobiet i mężczyzn w głównym nurcie polityki, biznesu czy innych obszarach dziaÅ‚ania spoÅ‚eczeÅ„stwa. Strategia ta może przyczynić siÄ™ do uaktywnienia nieobecnych czy marginalizowanych grup spoÅ‚ecznych w obszarach polityki paÅ„stwa, polityki spoÅ‚ecznej a także rynku pracy czy usÅ‚ug. Bardzo czÄ™sto bowiem, spotkać można twierdzenie, które potwierdzajÄ… liczne badania, że kobieta aby wejść do biznesu czy polityki, musi być dwa razy lepsza od mężczyzny. "Kobieta musi ciÄ…gle udowadniać, że siÄ™ do czegoÅ› nadaje. Mężczyzna z definicji nadaje siÄ™ do wszystkiego" (Fuszara 2010: 150). Liczne badania wskazujÄ…, że polskie kobiety (w biznesie czy polityce) sÄ… lepiej wyksztaÅ‚cone od swych kolegów. W momencie, kiedy budujÄ… swojÄ… karierÄ™ zawodowÄ… i zaczynajÄ… osiÄ…gać sukcesy, sÄ… czÄ™sto odsuwane od wyższych stanowisk i gorzej opÅ‚acane. Podobnie przedstawia siÄ™ sytuacja w kwestii promocji kobiet w mediach (sÄ… rzadziej prezentowane). BazujÄ…c na definicji Wikipedii, możemy powiedzieć, że sÅ‚owo gender (ang) oznacza "pÅ‚eć kulturowÄ…, pÅ‚eć spoÅ‚ecznÄ…, spoÅ‚eczno-kulturowÄ… tożsamość pÅ‚ciowÄ…(...) to suma cech, zachowaÅ„, stereotypów i ról pÅ‚ciowych przyjmowanych przez kobiety i mężczyzn w ramach danej kultury w drodze socjalizacji". Gender rozumiem jako postulat równoÅ›ci kobiet i mężczyzn: wobec prawa, dostÄ™pu do dóbr, usÅ‚ug, przywilejów, awansu i równego wynagrodzenia.Â
PodejÅ›cie coachingowe w rozwoju osobowoÅ›ci i kariery kobiet ma szansÄ™ zapewnić im efektywność prowadzonych przez nie dziaÅ‚aÅ„, przyczyniajÄ…c siÄ™ do niwelowania potencjalnych nierównoÅ›ci spoÅ‚ecznych czy kulturowych oraz zapewnić równe traktowanie wszystkich obywateli. Poprzez peÅ‚ne wykorzystanie ich potencjaÅ‚u osobistego i zawodowego, samoÅ›wiadomość, tożsamość zbudowanÄ… na bazie wyznawanych wartoÅ›ci i wizji przyszÅ‚oÅ›ci oraz poprawnie skonstruowanÄ… strategiÄ™ komunikacji wÅ‚asnej marki, kobiety chcÄ…ce aktywnie uczestniczyć w życiu spoÅ‚ecznym, zawodowym czy politycznym naszego kraju mogÄ… i powinny w ten sposób uzyskiwać dostÄ™p do wszystkich szczebli kariery czy wÅ‚adzy. Do tej pory planujÄ…c swój rozwój zawodowy i osobisty przyjmowaÅ‚y błędne zaÅ‚ożenie o cenionym w naszej kulturze wzorcu kobiety matki i zwiÄ…zanymi z nimi wartoÅ›ciami rodzinnymi. OczywiÅ›cie te wartoÅ›ci sÄ… nadal cenione, lecz nie można zapominać, że kobiety posiadajÄ… wrodzone cechy jak: skÅ‚onność do negocjacji, dialogu, wiÄ™kszÄ… umiejÄ™tność zarzÄ…dzania poziomego (zamiast typowo mÄ™skiego , hierarchicznego), empatiÄ™, wrażliwość na sprawiedliwość spoÅ‚ecznÄ…, zdolność wychwytywania wielu szczegółów, elastyczność, uporzÄ…dkowanie, wielozadaniowość, Å‚atwość adaptacyjnÄ…, odporność na stres czy realizm w gospodarowaniu finansami. W dzisiejszym szybko zmieniajÄ…cym siÄ™ Å›wiecie umiejÄ™tnoÅ›ci te sÄ… bardzo pożyteczne i wrÄ™cz niezbÄ™dne tak w biznesie, jak i w polityce. JeÅ›li dodać do tego doskonaÅ‚e wyksztaÅ‚cenie wiÄ™kszej iloÅ›ci kobiet niż mężczyzn, to w dÅ‚ugofalowym efekcie gender coaching przyczyni siÄ™ do powstania w naszym kraju gospodarki i polityki opartej na wiedzy, relacjach, dobrej komunikacji, partnerstwie i demokracji. A taka wÅ‚aÅ›nie gospodarka jest przyszÅ‚oÅ›ciÄ….Â
Kobiety jednak nadal mają bardzo niską świadomość w tej kwestii jak również wiele obaw, wynikających głównie z silnych kulturowych przekonań i stereotypów. Ważne jest więc umiejętne wspieranie ich w tym procesie zmiany, by przełamywać obawy, pomagać odkrywać im inne możliwości oraz wspieranie w poszukiwaniu źródeł wsparcia, tak by uwierzyły, że "Dowodem równości nie jest to, że będzie więcej kobiet doskonale przygotowanych merytorycznie, kompetentnych. Równość będzie wtedy, gdy tyle samo będzie niekompetentnych kobiet co niekompetentnych mężczyzn na wysokich stanowiskach w biznesie i polityce" (Fuszara 2010: 155).
Gender coaching pomaga kobietom odkryć swojÄ… wartość, zwÅ‚aszcza w trudnych chwilach oraz pomaga podjąć kroki w celu odzyskania pewnoÅ›ci siebie, tak by nie obawiaÅ‚y prosić siÄ™ o to, co siÄ™ im należy. Kobiety przyjmujÄ… bowiem czÄ™sto zaÅ‚ożenie, że "jak na coÅ› zasÅ‚ugujÄ™ to mój szef to dostrzeże" (Jarrett, w: BrzeziÅ„ski 2012: 52) oraz przekonanie, że ich sytuacja nie da siÄ™ zmienić i zależy od szczęścia, a nie umiejÄ™tnoÅ›ci i konkretnych metod dziaÅ‚ania. Wiele z nich boryka siÄ™ z problemem, jak poprosić o to, czego pragnÄ… lub na co zasÅ‚użyÅ‚y ciężkÄ… pracÄ… i zaangażowaniem. Wynika to z nieÅ›miaÅ‚oÅ›ci, zastraszenia, braku pewnoÅ›ci siebie, strachu przed krytykÄ… czy wyÅ›mianiem, koniecznoÅ›ciÄ… opieki nad dziećmi czy osobami starszymi i wykluczeniem. W efekcie wiele kobiet tkwi w niesprzyjajÄ…cej sytuacji wiele lat, nie majÄ…c okazji wykorzystać swego cennego doÅ›wiadczenia i bogatej wiedzy.                         Â
Czy dobre przywództwo to kwestia pÅ‚ci?Â
Jack Welch uważa, że "w wypadku dobrych liderów płeć nie ma znaczenia", podobnie jak Jacek Santorski "skuteczne przywództwo to kwestia otwartości umysłu a nie hormonów" (Santorski 2012: 13). Kobiety więc muszą nauczyć się piąć w górę, muszą zrozumieć na czym polega siła przebicia. Muszą szukać własnych, kobiecych, niepowtarzalnych sposobów dochodzenia do przywództwa, a nie kopiować męskie style działania. W tym doskonale może pomóc im coaching: może być drogą do efektywnego komunikowania własnej wartości, potrzeb czy emocji, pomaga odnaleźć skuteczne techniki i strategie działania w świecie biznesu i polityki. Coach jest tu przewodnikiem w tej podróży, czy jak niektórzy twierdzą: poręczą przy schodach kariery lub pilotem w samochodzie rajdowym. Obojętnie jakie określenie by nie znaleźć dla tej metody zarządzania, doskonale rozświetla ona obraz rzeczywistości, stwarzając możliwości odważnego podejmowania decyzji i działania oraz brania za nie pełnej odpowiedzialności.
Adresatami gender coachingu są wszystkie kobiety, które pragną dalej pracować nad rozwojem własnej świadomości i tożsamości, prowadzących do budowy trwałego, autentycznego i spójnego wizerunku kobiety aktywnej w sferze biznesu, polityki czy społecznej. Kobiety, które nie zamierzają stać z boku i przyglądać się rozwojowi ich kolegów, kobiety, które zamierzają przeciwstawiać się dyskryminacji ze względu na płeć, które chcą pokazać, że potrafią doskonale funkcjonować na rynku zawodowym, społecznym czy politycznym. Wiek, wykształcenie, status społeczny, finansowy, sytuacja rodzinna czy poglądy polityczne nie mają tu znaczenia. Liczy się charakter i potencjał każdej kobiety.
Gender coaching prowadzić ma do budowy wizerunku, rozumianego jako całościowego obrazu docierającego do wybranego rynku docelowego, w celu wywołania określonego, emocjonalnego, długofalowego skojarzenia. Wizerunku, budowanego jako prostej, wiarygodnej, konkretnej, wyróżniającej się, łatwej do zapamiętania i spójnej marki personalnej, rozumianej jako trwałej reputacji.
Gender coaching adresowany jest wiÄ™c do zwykÅ‚ych kobiet oraz kobiet liderek (leadership coaching), które chcÄ…: wiedzieć dokÄ…d zmierzajÄ…, przygotować siÄ™ do tego, wykorzystać swoje mocne strony i szanse na rozwój, skutecznie komunikować swojÄ… markÄ™, przewodzić, sÅ‚uchać i wprowadzać swojÄ… wizjÄ™ z czyn.Â
Ważne by wybory, których dokonujemy były naszymi własnymi wyborami, a nie kwestią presji rodziny, wzorów społecznie akceptowanego zachowania czy schematów myślenia. Gender coaching jest tu najbardziej skuteczna metodą pracy z kobietami!
Zainwestuj w siebie! Skontaktuj siÄ™ już dziÅ› ze mnÄ… i dołącz do kobiet Å›wiadomie ksztaÅ‚tujÄ…cych swe kariery!Â
Â