Siła marki leży w Tobie
W komunikacji politycznej, lecz także biznesowej coraz ważniejsze jest znalezienie nowego, skutecznego sposobu dotarcia do odbiorców z prostym i zrozumiałym przekazem, tak by zwiększyć wśród nich rozpoznawalność i pozyskać czy może należy powiedzieć odzyskać ich zaufanie. Popularne stały się twierdzenia o potrzebie budowy strategii odpowiedzialnych społecznie, co w sytuacji globalnej wymiany informacji, permanentnej oceny, ogromnego wpływu mediów, zwłaszcza mediów społecznościowych jest dla wielu liderów wyzwaniem.
Aby odnieść dziś sukces muszą oni właściwie kształtować swoją markę. Markę indywidualną, ale i partyjną czy biznesową, a także wszystkich członków tej organizacji. Takiemu celowi służy zarządzanie poprzez markę personalną.
Nowa metoda zarządzania - branding personalny stosowany w obszarze polityki czy biznesu bazuje na autentycznych zasobach polityka czy lidera: tych aktualnych (jaki jestem, czym dysponuję), potencjalnych (jak mogę to zmienić, wymagających zmian i kompetencji, wsparcia z zewnątrz) oraz społecznych (użyteczność, rozpoznawalność, współdziałanie). Tylko dzięki nim oraz spójnej prezentacji w harmonijny sposób, możliwie wielorakimi kanałami, do celowo wybranego segmentu odbiorców podmiot polityczny i biznesowy może wzbudzić pozytywne emocje swych odbiorów i przejrzystość wizerunkową, a w długiej perspektywie także uznanie i szacunek, gwarantujące przewagę na rynku.
Jakie funkcje spełnia zatem marka polityczna i personalna?
- Kojarzy markę z określonymi wartościami.
- Skraca czas podjęcia decyzji - to skrót myślowy dla wielu potencjalnych wyborców.
- Obietnica jakości, korzyści i oczekiwanej satysfakcji.
- Podbudowuje własny status/prestiż, przynależność do grupy społecznej/kulturowej.
- Pomaga podmiotowi politycznemu w osiąganiu założonych celów.
- Skuteczny sposób odróżnienia się od innych (idea, przesłanie, wygląd, gadżety).
- Wpływa na przyciąganie uwagi i zwiększenie widoczności.
- Wspomaga kreowanie i zwiększenie zaufania.
- Buduje rozpoznawalność i autorytet w długiej perspektywie czasu.
- Podnosi motywację członków danej organizacji i jej nowych zwolenników.
- Skupia wokół siebie zwolenników danej marki.
- Powoduje zwiększenie skuteczności strategii marketingowych i konkurencyjności na rynku politycznym.
Czy zbudowanie marki politycznej i personalnej gwarantuje osiągnięcie sukcesu? Tak, pod warunkiem, że właściwie rozróżnia się wizerunek od marki. Wiele osób często tworząc swój wizerunek jest przekonanych o zbudowaniu swojej marki personalnej. Inaczej także, budując swój wizerunek w mediach społecznościowych także często są przekonani o wykonanej pracy nad stworzeniem własnej marki personalnej.
Wizerunek to sposób w jaki chcesz być postrzegana/y i jest celowo tworzonym obrazem marki, który dociera poprzez odpowiednie środki komunikacji do opinii publicznej w celu wywołania u nich określonego skojarzenia emocjonalnego, które ułatwia im interpretację.
Marka personalna mówi o tym, jak silny masz wpływ na to, jak jesteś postrzegany. Wizerunek marki powinno się zatem traktować jako jeden z elementów tworzących markę personalną czy polityczną, a zarzadzanie nim polega na zapewnieniu spójności informacji.
Na Twój obraz i obraz Twojej marki składają się:
-tożsamość (rozumianej jako osobowość, cechy charakteru, cel życia, sens istnienia, wartości, autentyczność, zaufanie),
-przesłanie (użyteczność dla innych),
-relacje (umiejętność budowy relacji z innymi, networking),
-wygląd (styl, akcesoria, estetyka),
-komunikacja niewerbalna (postawa, zachowania, gesty, mimika- z których często sobie nie zdajemy sprawy),
-komunikacja werbalna (słowa, treści, poglądy) oraz
-rozpoznawalność (autorytet, widoczność w sieci, w mediach).
Ważne powinno być stworzenie, zbudowanie własnej, autentycznej marki politycznej czy personalnej, opartej na prawdziwych kompetencjach, cechach i wyznawanych wartościach, tak by wizerunek ukształtowany został w sposób właściwy – prezentujący osobę jako autentyczną (spójną wewnątrz i na zewnątrz), wzbudzającą zaufanie. Nie chodzi o przechwalanie się, lecz o docenianie siebie i w odpowiedni sposób przekazywanie swojej osoby i własnych osiągnięć potencjalnym odbiorcom. Zmień myślenie, a inni zmienią zdanie o Tobie.
Pamiętaj: na autentyczność Twojej marki wpływają komunikaty dostarczane w całym Twoim życiu: w równym stopniu ze sfery prywatnej (np. rodzina, współmałżonka/ek, dzieci, zachowanie w czasie wolnym, pasje, stosunek do osób otaczających, poglądy i opinie wygłaszane w Internecie, styl bycia), zawodowej (np. sposób zachowania i prezencji, postawa, akcesoria biznesowe, kompetencje, relacje z przełożonymi i podwładnymi, nastawienie do pracy, zaangażowanie, terminowość, reakcja w sytuacjach kryzysowych, wizerunek w sieci, rozpoznawalność i poczucie humoru) jak i społecznej (np. wrażliwość na krzywdę ludzką, inteligencja emocjonalna, postawy pro społeczne i obywatelskie). Dlatego tak ważne jest dbanie o spójność wizerunku i znalezienie wyróżnika. Uwypuklaj „to coś szczególnego”, co masz, co jest w Tobie, ale ono musi rzeczywiście istnieć!!!
Uwierz we własną wyjątkowość, pokaż, ile jest wart Twój wizerunek i Twoja marka – to jest klucz do sukcesu – nie tylko w polityce, ale także sukcesu marki personalnej!