Comparing Media Systems in Central Europe
Nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego ukazała się właśnie praca zbiorowa pt.Comparing Media Systems in Central Europe. Between Commercialization and Politicization, pod redakcją B. Dobek-Ostrowskiej i M. Głowackiego, Wrocław 2008
Praca stanowi jeden z efektów międzynarodowej konferencji "Comparing Media Systems. West Meets East", która odbyła się w terminie 23-25.04.2007 r. W trakcie jej trwania ponad 100 badaczy mediów i komunikowania z 25 krajów świata w stolicy Dolnego Śląska dyskutowało nad kształtem i różnicami współczesnych systemów medialnych. Inspiracją stała się opublikowana w roku 2004 i uznana za przełomową w dziedzinie mediów i komunikowania praca D. C. Hallina i P. Mancini`ego "Comparing Media Systems. Three Models of Media and Politics". Jak czytamy na stronie Zakładu Komunikowania i Społecznego i Dziennikarstwa w Instytucie Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego: "autorzy, dokonując analizy porównawczej systemów medialnych krajów Europy Zachodniej i Ameryki Północnej, skonstruowali koncepcję trzech modeli systemów medialnych: liberalnego, demokratycznego korporacjonizmu i spolaryzowanego pluralizmu. W celu ukazania kierunku ewolucji systemów medialnych w krajach postkomunistycznych zaproponowaliśmy poszerzenie badań o kraje Europy Środkowej i Wschodniej. Idea wspólnego projektu spotkała się z zainteresowaniem wielu znanych i cenionych politologów oraz medioznawców z całej Europy, w tym reprezentantów krajów Europy postkomunistycznej". Przygotowane przez nich artykuły, stanowią kontynuację badań porównawczych Hallina i Mancini`ego.
Praca zbiorowa składa się z piętnastu artykułów stworzonych przez badaczy z Austrii, Czech, Polski, Rumunii oraz Słowacji. Pierwsze pięć z nich poświęcone jest teoretycznym ramom prowadzenia analizy porównawczej systemów medialnych w krajach postkomunistycznych. Znajdziemy tu artykuły dotyczące: cech charakterystycznych systemów medialnych tej części Europy, konkretnego modelu relacji pomiędzy mediami a polityką, podobieństw w rozwoju systemów medialnych krajów Europy Środkowej i Południowej (model spolaryzowanego pluralizmu) oraz różnic i podobieństw w ramach konkretnego segmentu mediów (radio i prasa). Kolejne rozważania to: transformacja systemu telewizyjnego w Polsce i zachodzące w ramach nadawcy publicznego procesy komercjalizacji i polityzacji, działalność i rola lokalnych stacji radiowych i sposoby pomiaru ich atrakcyjności, strategie stosowane przez zagraniczne koncerny medialne w ramach rynku prasowego w Polsce oraz analiza systemu medialnego Republiki Czech w kontekście europejskiej polityki medialnej, omówienie badań na segmencie prasy lokalnej i regionalnej i poziom profesjonalizmu dziennikarskiego w tym kraju. Ostatnie dwa fragmenty, poświęcono w całości rozwojowi systemów medialnych na Słowacji i w Rumunii.
Oprócz dostrzeżonych różnic w rozwoju systemów medialnych w krajach postkomunistycznych autorzy wskazują na pewne cechy wspólne, które zachodzą w relacjach mediów masowych ze światem polityki i ekonomii. Najbardziej widocznymi procesami, w tych państwach są "Procesy polityzacji i komercjalizacji, łączone z relatywnie niskim poziomem profesjonalizmu dziennikarskiego, tabloidyzacją i silną konkurencją na rynku medialnym. Wszystkie te cechy powodują, że kraje postkomunistyczne zbliżone są do modelu spolaryzowanego pluralizmu, reprezentowanego w koncepcji Hallina i Mancini`ego przez chociażby Portugalię i Grecję. Inne z nich nie pozwalają jednak traktować tego właśnie modelu jako w pełni adekwatnego do poziomu rozwoju mediów w krajach postkomunistycznych. "Comparing Media Systems in Central Europe. Between Commercialization and Politicization" stanowi więc punkt wyjścia do poszukiwań modelu relacji na linii media-polityka w Europie Środkowej". Autorzy mają nadzieję, że opublikowany w języku angielskim tom znajdzie właściwe miejsce na rynku czytelniczym i stanowić będzie początek do dalszych badań porównawczych w tej części Europy.