Instrumenty komunikacji po艣redniej - Internet
Rozw贸j nowych technologii komunikowania wp艂ywa na sposoby porozumiewania si臋 ludzi, a zw艂aszcza na formy komunikacji marketingowej w polityce. Rewolucja w dziedzinie komunikowania zosta艂a zapocz膮tkowana upowszechnieniem si臋 przekazu satelitarnego oraz zastosowaniem komputer贸w osobistych i rozpowszechnieniem si臋 aplikacji i sieci komputerowych. Te nowe technologie u艂atwiaj膮 przekaz informacji, niezale偶nie od czasu i przestrzeni.
Internet - to kolejna forma pozwalaj膮ca rozszerza膰 komunikacj臋 z publiczno艣ci膮. Pojawia si臋 tak偶e pogl膮d, 偶e "sie膰 informatyczna uspo艂eczni nas w wi臋kszym stopniu ni偶 proces demokracji"[1]. Jest on zjawiskiem stosunkowo nowym, zaistnia艂ym na pocz膮tku lat siedemdziesi膮tych XX wieku, a dopiero w latach dziewi臋膰dziesi膮tych prze偶ywaj膮cym sw贸j ogromny rozw贸j. Powszechne sta艂o si臋 twierdzenie, 偶e dost臋p do Internetu znacznie poszerza mo偶liwo艣ci dotarcia do klient贸w. Nie oznacza to, 偶e nale偶y zaprzesta膰 bada艅 dotycz膮cych potrzeb i pragnie艅 nabywc贸w towar贸w czy us艂ug, ale "po偶yczanie" tych danych i w艂膮czanie si臋 do dialogu w momencie, w kt贸rym mo偶liwo艣ci skutecznego marketingu s膮 najwi臋ksze (korzystanie ze stron internetowych innych podmiot贸w rynku) stanie si臋 w przysz艂o艣ci norm膮. Tendencja ta nazwana zosta艂a marketingiem kontekstowym[2]. W Polsce pojawi艂 si臋 w latach dziewi臋膰dziesi膮tych, ale o polskim Internecie jako zjawisku masowym m贸wi si臋 od roku 1996. Pierwsze聽 u偶ycie Internetu jako formy komunikacji marketingowej z wyborcami w Polsce mia艂o miejsce podczas wybor贸w parlamentarnych we wrze艣niu 1997 roku, gdzie wszystkie koalicje wyborcze obecne by艂y w sieci. W trakcie prezydenckiej kampanii wyborczej w 2002 roku w Polsce wykorzystanie przez wszystkich kandydat贸w Internetu ogranicza艂o si臋 w zasadzie do opracowania oficjalnych stron www[3]. Internet jest potencjalnie bardzo atrakcyjnym 艣rodkiem przekazu dla polityk贸w, ale dzi艣 nie mo偶e jeszcze nadal konkurowa膰 (zw艂aszcza w Polsce) z pras膮, ulotkami, radiem czy telewizj膮, cho膰 w ostatnich latach notuje si臋 sta艂y wzrost liczby os贸b korzystaj膮cych w naszym kraju z Internetu.
Powodem s膮 trzy zasadnicze problemy. Po pierwsze, u偶ytkownik贸w Internetu jest ci膮gle za ma艂o, by konkurowa膰 z pozosta艂ymi kana艂ami przekazu informacji. Po drugie 艣wiadomo艣膰 wykorzystania tego medium do cel贸w politycznych jest wci膮偶 w艣r贸d polskich polityk贸w bardzo niska. Po trzecie, u偶ytkownicy sieci nie s膮 jeszcze przyzwyczajeni do szukania informacji politycznych w Internecie.
Do podstawowych technik tej formy komunikacji nale偶膮: strony reklamowe danego kandydata politycznego (strony www), poczta elektroniczna (e-mail), og艂oszenia w Internecie (tzw. bannery), oraz chaty (chat rooms) - rozmowy on - line za po艣rednictwem Internetu z publiczno艣ci膮 (internautami), sondy na okre艣lony temat[4]. W艂asna witryna internetowa mo偶e by膰 wykorzystywana do: gromadzenia wolontariuszy(obs艂uga telefon贸w, korespondencji, odpowiedzi na pytania internaut贸w, organizowanie i uczestniczenie w spotkaniach wyborczych), do poszukiwania tzw. "cyberwolontariuszy" (anga偶owani s膮 do rozsy艂ania elektronicznych kartek do znajomych z pro艣b膮 o poparcie danego kandydata oraz do podejmowania dzia艂a艅 maj膮cych uczyni膰 kampani臋 bardziej widzialn膮 w Internecie), tworzenia wsp贸lnoty wok贸艂 osoby kandydata (wi臋zi emocjonalnej ze zwolennikami poprzez rozmowy on - line, odpowiedzi na ich pytania, mo偶liwo艣膰 pobierania plakat贸w reklamowych, tapet komputerowych z logo czy wizerunkiem kandydata itp) oraz zbieranie funduszy na kampani臋 (wyodr臋bnienie na stronie numeru konta i sekcji, kt贸ra zajmuje si臋 tymi sprawami). Strona internetowa powinna by膰 przede wszystkim: 艂atwa do odnalezienia w Sieci, musi mie膰 zapewnion膮 wysok膮 pozycj臋 we wszelkiego rodzaju wyszukiwarkach internetowych, musi by膰 przejrzysta, wykonana profesjonalnie, ciekawa, wyczerpuj膮ca pod wzgl臋dem zamieszczanych informacji o kandydacie, atrakcyjna graficznie i cz臋sto aktualizowana (koordynowa膰 prace i aktywno艣ci wyborcze w trakcie kampanii). Bannery reklamowe to ma艂a, cz臋sto animowana forma graficzna, kt贸ra umieszczana jest na stronach www popularnych serwis贸w informacyjnych. Po klikni臋ciu na taki banner u偶ytkownik przenosi si臋 na stron臋 www reklamodawcy. Umieszczanie ich w serwisach internetowych jest bardzo kosztowne, st膮d rzadko jest wykorzystywane w trakcie kampanii samorz膮dowej. Mo偶na natomiast porozmawia膰 ze znajomymi, zwolennikami czy wolontariuszami kandydata, kt贸rzy posiadaj膮 w艂asne strony internetowe (np. swojej firmy), czy nie zechcieliby zamie艣ci膰 jego bannera na swej stronie. Elektroniczna poczta (e-mail), umo偶liwia szybk膮 komunikacj臋 pomi臋dzy u偶ytkownikami komputer贸w pod艂膮czonych w Sieci. Mo偶na powiedzie膰, 偶e jest ona odpowiednikiem tzw. direct mail- -przesy艂ki bezpo艣redniej. Nale偶y kierowa膰 przesy艂k臋 w taki spos贸b aby wyborca mia艂 wra偶enie, 偶e kandydat tylko i wy艂膮cznie do niego kieruje sw贸j list. Niedopuszczalne jest aby odbiorcy widzieli adresy e-mail聽 wszystkich os贸b, do kt贸rych zosta艂 wys艂any list od kandydata. Internet stwarza nie spotykane jak do tej pory ogromne mo偶liwo艣ci rozpowszechniania w szybkim tempie materia艂贸w reklamowych po偶膮danych przez wyborc贸w oraz mobilizacji obywateli. Zawiadomienie stu os贸b za pomoc膮 e-maili jest zdaniem P.Debek i P.D臋bek o wiele ta艅sze i zabiera mniej czasu ni偶 wys艂anie tej samej ilo艣ci faks贸w czy wykonanie tylu telefon贸w. Zwi臋ksza to ich zdaniem szanse kandydat贸w niezale偶nych, nie dysponuj膮cych du偶ymi funduszami na kampani臋 czy nie mog膮cych liczy膰 na wsparcie danej partii politycznej[5]. Istotn膮 form膮 komunikacji z wyborcami za po艣rednictwem Sieci powinny by膰 tak偶e elektroniczne debaty wyborcze oraz dyskusje polityczne organizowane przez chaty. R贸偶ni膮 si臋 one od debat telewizyjnych tym, 偶e s膮 bardziej kameralne i stwarzaj膮 mo偶liwo艣膰 bezpo艣redniej wymiany opinii pomi臋dzy kandydatem聽 a wyborcami. Po og艂oszeniu jakiej艣 kwestii programowej czy projektu na kontrowersyjny temat w mass mediach, ciesz膮 si臋 du偶膮 popularno艣ci膮 chaty z udzia艂em os贸b w to wydarzenie zaanga偶owanych. Go艣cie chat贸w nie powinni, jak ostrzega M.Sosnowski[6], da膰 si臋 zwie藕膰 pozornej 艂atwo艣ci prowadzenia rozmowy. Konwersowanie on-line wymaga du偶ej elastyczno艣ci i kreatywno艣ci. Przygotowuj膮c si臋 do wyst膮pienia w tego typu medium, mo偶na np. wzi膮膰 udzia艂 w chacie innej osoby jako ta, kt贸ra zadaje pytania. S膮 one specjaln膮 szans膮 dla os贸b, kt贸re nie wypadaj膮 najlepiej przed kamerami telewizyjnymi, a maj膮 bardzo du偶o ciekawych rzeczy do powiedzenia. Zdaniem M.Trysi艅skiej r贸偶nica pomi臋dzy rozmowami prowadzonymi w telewizji i Internecie polega przede wszystkim na: "wiekszej r贸偶norodno艣ci opisywanych zjawisk w tym ostatnim medium (...) Internet sprzyja wchodzeniu w bezpo艣redni kontakt z odbiorc膮"[7]. Z punktu widzenia kandydata do budowania jego wizerunku najistotniejsze s膮 takie cechy Internetu jak: multimedialno艣膰 (g艂os, tekst, obraz, rysunek, zdj臋cie, ruch), r贸偶norodno艣膰 form komunikacji z odbiorcami, okre艣lony segment odbiorc贸w, niezbyt wysoki koszt dotarcia, metody promocji 艂膮czone z innymi formami reklamy politycznej, dost臋p do informacji aktualnych jak i archiwalnych, mo偶liwo艣膰 szybkich zmian w trakcie kampanii oraz mo偶liwo艣膰 komunikacji kandydata bezpo艣rednio z wyborcami bez po艣rednictwa dziennikarzy[8]. Z punktu widzenia wyborc贸w jest to medium umo偶liwiaj膮ce nawi膮zanie komunikacji z kandydatem w bardzo szybkim czasie (nie musz膮 czeka膰 na serwis informacyjny - wiadomo艣ci telewizyjne czy radiowe), w miejscu dogodnym dla wyborcy, niezale偶nie od innych podmiot贸w uczestnicz膮cych w procesie komunikacji politycznej (zw艂aszcza dziennikarzy). Ze wzgl臋du jednak na nier贸wny dost臋p do informacji (koszty, wiedza) pojawiaj膮 si臋 problem podzia艂u spo艂ecze艅stwa na lepiej i gorzej poinformowanych obywateli oraz na tych, kt贸rzy potrafi膮 wykorzysta膰 posiadane informacje[9]. Tradycyjne media s膮 zdecydowanie jednokierunkowe, natomiast w przypadku komunikacji za po艣rednictwem Internetu, co podkre艣la B.Ociepka, mamy do czynienia z medium symetrycznym, dwustronnym, gdzie role nadawcy i odbiorcy szczeg贸lnie 艂atwo si臋 zmieniaj膮.
Jaka jest wi臋c przysz艂o艣膰 poszczeg贸lnych form komunikacji marketingowej w nadchodz膮cych latach: kt贸re z nich stan膮 si臋 najpopularniejsz膮 form膮 w艣r贸d nadawc贸w i odbiorc贸w reklam, kt贸re zostan膮 ocenione przez jednych i drugich jako najskuteczniejsza forma przekazania czy uzyskania poszukiwanej informacji? Jeden z czo艂owych tw贸rc贸w zasad marketingu na 艣wiecie tak okre艣li艂 przysz艂o艣膰 poszczeg贸lnych kana艂贸w komunikacji marketingowej: "Nak艂ad gazet nadal b臋dzie spada艂. Wydaje si臋, 偶e m艂odzi ludzie zarzucaj膮 zwyczaj czytania gazet. Telewizja b臋dzie coraz s艂abiej oddzia艂ywa膰, poniewa偶 po pierwsze, liczba stacji telewizyjnych ro艣nie, a ka偶da przyci膮ga mniejsz膮 widowni臋, po drugie, telewizj臋 ogl膮da mniej ludzi, gdy偶 klienci zwracaj膮 si臋 ku Internetowi i innym sferom aktywno艣ci i po trzecie, nasila si臋 zjawisko zmiany kana艂u w momencie pojawienia si臋 reklam. Radio b臋dzie cz臋艣ciej wykorzystywane, chocia偶by z tego tylko powodu, 偶e ulice staj膮 si臋 coraz bardziej zat艂oczone i ludzie sp臋dzaj膮 coraz wi臋cej czasu w samochodach. Zr贸wnowa偶y to czas, jaki kierowcy po艣wi臋caj膮 na s艂uchanie ta艣m magnetofonowych czy p艂yt CD zamiast radia. Liczba czasopism b臋dzie si臋 zwi臋ksza艂a, poniewa偶 b臋d膮 w膮sko sformatowane i zgromadz膮 wiernych prenumerator贸w zainteresowanych konkretnymi tre艣ciami. Oddzia艂ywanie billboard贸w mo偶e si臋 nasili膰, poniewa偶 ze wzgl臋du na t艂ok na drogach ludzie sp臋dzaj膮 wi臋cej czasu w samochodach. Gdy doro艣nie m艂odsze, wychowane na Internecie pokolenie, istotnie zyskaj膮 na znaczeniu Internet, poczta elektroniczna i chat roomy"[10]. Jednak trudno przyzna膰 racj臋 twierdzeniu, 偶e rozw贸j tej w艂a艣nie formy komunikacji "mo偶e prowadzi膰 do narodzin systemu dyktatury elektronicznej, gdzie w艂adza za po艣rednictwem medi贸w mog艂a b臋dzie kontrolowa膰 wszystkie zachowania obywateli, co stanowi艂oby zagro偶enie dla demokracji"[11]. Pomimo istnienia przeciwstawnych stanowisk, "koncepcja demokracji elektronicznej jest traktowana zgodnie jako pewna nowa jako艣膰 w komunikowaniu politycznym"[12].
[1]P.Barwise, K.Hammond Media, w przek艂adzie M.Starzomskiej, Wyd.Pr贸szy艅ski i S-ka Warszawa 2000, s.64, szerzej te偶 o wykorzystaniu najnowocze艣niejszych technik cyfrowych.
[2] D.Kenny, J.F.Marshall Marketing kontekstowy-prawdziwa rola Internetu "Harvard Business Review On Marketing", Wyd.Helion, Gliwice 2006, s.85-99
[3]Wyj膮tek stanowi艂a kampania A.Kwa艣niewskiego, kt贸rego sztab wyborczy jako jedyny zamie艣ci艂 reklam臋 na 6 stronach "Rzeczypospolitej On Line" oraz wykupi艂 us艂ug臋 e-mailingu w portalu Onet.pl. Frydrykiewicz, K.Groblewski Najwi臋cej wydali najwa偶niejsi, "Rzeczypospolita" z 18.10.2000, za: ABG Polska
[4]wi臋cej na temat- A.Dyba聽 Komunikacji marketingowej w Internecie w: B.Szymoniuk (red) Komunikacja marketingowa. Instrumenty i metody, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006, s.247-269
[5]P.Debek, P.D臋bek Klikanie na w艂adz臋, miesi臋cznik聽 "Chip", X 2000
[6]M.Sosnowski Czujno艣膰 na czacie, "Press" nr 5, 2002, s.74
[7]M.Trysi艅ska Jak politycy komunikuj膮 si臋 ze swoimi wyborcami? Analiza j臋zyka polityk贸w na przyk艂adzie rozm贸w prowadzonych w telewizji polskiej oraz internecie, Elipsa, Warszawa, 2004, s.52
[8]na podstawie: J.Zieli艅ski Cechy Internetu istotne dla polityk贸w, 藕r贸d艂o: www.winter.pl/cechy.html
[9]podkre艣la to wielu autor贸w, mi臋dzy innymi B.Ociepka Wp艂yw nowych technologii na komunikowanie spo艂eczne w: (red) B.Dobek-Ostrowska Studia z teorii komunikowania masowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wroc艂awskiego, Wroc艂aw, 1999, s.161
[10]Philip Kotler op.cit 2004, s.100 Wi臋cej informacji na temat opisanych wy偶ej instrument贸w marketingowych w polityce - W.Cwalina, A.Falkowski Marketing polityczny perspektywa psychologiczna, Gda艅skie Wydawnictwo Psychologiczne, Gda艅sk 2005, s.291-476
[11]G.Ignaczewski Specyfika marketingu politycznego w Polsce, Wydawnictwo A.Marsza艂ek, Toru艅, 2005, s.119
[12]S.Michalczyk Komunikowanie polityczne. Teoretyczne aspekty procesu , Wydawnictwo Naukowe 艢l膮sk, Katowice 2005, s.90