Sztuka skutecznego przekazu, czyli przyczepne koncepcje

Chip Heath, Dan Heat, Sztuka skutecznego przekazu, czyli przyczepne koncepcje,
Świat Książki, Warszawa, 2009

Tytuł oryginału: " Made To Stick, Why Some ideas Survive And Others Die?" 2007

Rewelacyjna książka o tym, jak przekonać innych do naszych idei,pomysłów czy koncepcji. Jak zwiększyć szansę, by zapadły w pamięć odbiorców pomysły, warte przetrwania. Autorzy - specjaliści od komunikacji międzyludzkiej(badacz i nauczyciel oraz praktyk i autor) - tłumaczą, że sukces sprowadza się do kilku zasad. Są wśród nich: upraszczanie, zaskoczenie, konkretność, wiarygodność i emocjonalność przekazu. Źle podane koncepcje giną, a dobrze opowiedziane kwitną. Analizują co sprawia, że mają one siłę przetrwania? Co sprawia, że miejskie legendy są tak chwytliwe? Dlaczego niektóre lekcje chemii prowadzone są lepiej od innych? Czemu niemal każde społeczeństwo stosuje pewien zestaw przysłów? Jak wytłumaczyć fakt, że niektóre koncepcje polityczne są szeroko rozpowszechnioane, podczas gdy inne nie odnoszą sukcesu? Twierdzenia te autorzy ubarwiają przytaczając wiele życiowych anegdot. Przysłuchiwanie się anegdotom i historyjkom , ich zdaniem, działa trochę jak symulator lotu - przygotowuje nas do szybszej i bardziej efektywnej reakcji w realnej sytuacji. Potrzebujemy, jak twierdzą autorzy, sposobu umozliwiajacego naszym słuchaczom przetestowanie koncepcji, które mamy im do przekazania - filozofii "wypróbuj zanim kupisz" zaadaptowanej na potrzeby świata idei. Pragnąc dowieść jakiejś tezy, większość ludzi instynktownie odwołuje się do liczb. Jednak jak wynika z książki taka metoda nie zdaje często egzaminu. W jednej debacie prezydenckiej, która odbyła się w 1980 r. pomiędzy R. Reaganem a J. Carterem, ten pierwszy zamiast przytaczać niezliczone dane statystyczne ilustrujace powolność gospodarki z tamtego okresu, zadał proste pytanie, które umożliwiło wyborcom przetestowanie jego koncepcji: "Zanim zagłosujecie, zapytajcie samych siebie, kiedy byliście zamozniejsi - dzisiaj czy cztery lata temu?".

Sześć zasad, którymi rządzą się przyczepne koncepcje:
1.Proste. Określ i wyodrębnij jedną , najważniejszą część informacji
-nieoczekiwane
-konkretne
-wiarygodne
-emocjonalne
-zawierajace anegdotę

Wydają sie one niesamowicie proste. Dlaczego więc tak często mamy do czynienia z nudnymi przemowami i wystąpieniami? Dlaczego tak mało słyszymy błyskotliwych przemówień czy wykladów. Autorom książki udało się znaleźć winowajcę - jest nim naturalna, psychologiczna skłonność. Nazwali ją - "Przekleństwo wiedzy". Konstruktor wie, że osiągnął perfekcję, nie wtedy, gdy nie można już nic dodać, ale wtedy, gdy nie można już nic odjąć.

Sposoby zajęcia uwagi odbiorcy:
- skupić uwagę
- zrozumieć i zapamiętać
- uwierzyć i zgodzić się
- nie pozostać obojętnym
- podjąć działania

Jest to niezbędna lektura nie tylko dla menadżerów, speców od reklamy i nauczycieli.